Matematik
Addition af funktionsfoskrifter
Hvis jeg har en række funktioner, er det så muligt at lægge dem sammen til en -hvordan?
Og er der nogen der har erfaring med at gøre dette i Excel, og ende op med en graf for den samlede funktion?
Svar #1
04. november 2014 af overkontroversiel (Slettet)
Hvad mener du med at "lægge dem sammen"?
Hvis du mener at definere en funktion, som forskellige funktioner i forskellige intervaller, kan man eventuelt gøre det som det nedenstående eksempel.

Svar #2
04. november 2014 af 09xcc (Slettet)
Jeg mente at jeg eksempelvis har to funktioner, som jeg vil addere så de bliver til en tredje funktion
Svar #3
04. november 2014 af peter lind
Det er blot at addere funktionsudtrykkene. Hvis du har f(x) = x og g(x) = x2 er f(x)+g(x) = x+x2
Svar #4
Uden at vide hvor troværdig denne side er, så kan man ikke bare lægge funktionsforskrifterne sammen?
https://www.matematikfessor.dk/lessons/vandret-addition-30
Svar #5
Jeg kan ikke se hvad den side har med sagen at gøre.
Der skal da være nogle betingelser til stede for at man kan gøre det. Definitionsmængderne kan for eks. ikke være antal elever for den ene funktion og temperaturen af noget mad for den anden funktion
Svar #6
Fire af funktionerne er lineære, to af dem er eksponentielle. Jeg ønsker at finde et fælles udtryk for disse seks funktioner. Hvordan kan jeg det?
Svar #7
Det giver ikke rigtig nogen mening. Kan du ikke komme med hele opgaven ? Hvad er CCE ?
Svar #8
04. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Hvad mener du med et fælles udtryk? Hvad udtrykker hver af de seks funktioner? Hvorfor er der seks funktioner?
Skriv et svar til: Addition af funktionsfoskrifter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.