Matematik
Differentialregning
Hellow sweet peeps!
Har brug for hjælp til en opgave, håber i kan hjælpe mig.
Funktionen f er gviet ved f(x) = x^3 - 3x^2 + 4
a) Bestem f'(x) og monotoniforholdene for f.
Tak på forhånd!
Svar #3
06. november 2014 af mathon
Fortegnsvariationen for
i monotoniintervallerne bestemmer monotoniforholdene.
bestemmer monotoniintervallernes grænser.
Svar #4
06. november 2014 af Mig96 (Slettet)
1) Først differencer du funktionen f(x).
2) Dernæst skal du finde nulpunkterne for funktionen ved at løse ligningen f ´(x) = 0, hvor f ´(x) er den funktion du har differenceret (se punkt 1).
3) Så skal du "lave" en fortegnsundersøgelse, hvor det er her du undersøger monotoniforholdene (altså hvornår funktionen er aftagende eller voksende).
Du undersøger om funktionen er voksende eller aftagende ved at bruge nogle "testere". Hvis dine nulpunkter for eksempel er 0 v (eller tegn) 2, så skal du vælge nogle "testere". I dette eksempel kan man vælge tallet -1, da det er mindre end 0 og indsætte det i din funktion som er differenteret ( altså f ´(x) ). Hvis resultatet er negativ er funktionen aftagende og hvis den er positiv er funktionen voksende. Dette gælder henholdsvis også for nulpunktet 2, hvis du for eksempel vil finde om funktionen er aftagende eller voksende mellem 0 og 2. Her vælger du for eksempel "en tester" der 1, da det er et tal mellem 0 og 2, og indsætter på x'ets plads i den funktion du har differenceret.
Til sidst skal du lave sådan en slags linje:
x: 0 2 (dine nulpunkter)
-------------l---------------------l--------------
f´(x) 0 0 (0 og 2 er nulpunkter, derfor 0 under dem)
f(x) Her laver du pile, der enten vender opad (positiv) eller nedad(negativ) for vise, hvornår funktionen er aftagende eller voksende i de forskellige intervaller.
Svar #5
06. november 2014 af Mig96 (Slettet)
Jeg håber du kan bruge det til noget og løser opgaven. Ellers spørger du bare.
Svar #6
07. november 2014 af Mathildeeee (Slettet)
Tusind tak for hjælpen. Det kunne jeg helt klart bruge til noget :-)
Svar #7
Det lyder måske dumt, men hvordan finder jeg mine nulpunkter?
Svar #9
Kan det godtt passe, at det så kommer til at være 3 * 0^2 - 6*0, da den differentierede er 3x^2 - 6x?
Svar #10
07. november 2014 af peter lind
Din differentiation er rigtig. Det betyder at du skal løse ligningen 3x2-6x = 0. Den løses nemmest ved at sætte x ud foran en parentes og bruge 0 reglen.
Svar #11
Jeg har en opgave, som lyder således: Bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet P(0,f(0)).
f(x) = x^3+e^x+1
Håber i kan hjælpe med denne også.
Svar #12
07. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Beregn f(0) og f '(0) og indsæt i tangentligningen
y = f '(x0) ·(x - x0) + f(x0)
med x0 = 0 .
Svar #13
08. november 2014 af Mathildeeee (Slettet)
Kan det godt passe, at der så kommer til at stå 3*0^2+e^0? Også regne den ud eller er jeg het ude af den?
Svar #14
08. november 2014 af peter lind
Det skal være en lineær funktion af formen y=ax+b. Det du skriver giver bare tallet 1.
Svar #15
08. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det, du har skrevet her er regneudtrykket for beregningen af f '(0) . Regn færdigt og beregn også f(0) og indsæt så talværdierne i tangentligningen (hvor x0 = 0)
y = f '(0)·x + f(0) .
Skriv et svar til: Differentialregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.