Fransk

Passé Composé HJÆLP

10. november 2014 af idakive (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har fuldstændig mistet tråden til, hvordan man omsætter fransksætninger til passé composé, og kunne rigtig godt bruge noget hjælp. 

Jeg har to eksempler her, et uden et hjælpe verbum, og et med både hoved- og hjælpeverbum.

1. Il l’échange contre des timbres 

2. Pessoz jette Joseph à terre et puis il prend la photo de la fiancée de Joseph

Hvordan skal de så omsættes til passé composé? Jeg er rigtig forvirret, og jeg kan ikke finde svar på internettet, så hvis der er en venlig sjæl herinde, som kan forklare mig det, mens han/hun omsætter, så vil det være perfekt! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2014 af french doctor

Hej

1. Il l’échange contre des timbres 

Som altid skal der bruges et hjælpeverbum i passé composé - og som i 99 % af tilfældene er det AVOIR:

Udfordringen er blot at få placeret det korrekt - i sætningen her er finten, at det skal stå LIGE før hovedverbet.

2. Pessoz jette Joseph à terre et puis il prend la photo de la fiancée de Joseph

Her er det ligetil: Brug igen avoir. Placér hjæpeverbet lige før hovedverbet (jeter) og forvandl jeter til passé composé: jeté.

Samme sag med verbet prendre: Indsæt hjælpeverbet foran hovedverbet og forvandl hovedverbet.

Giver det mening?

Prøv at sende dine færdige sætninger ind.

Sincèrement

Thomas

- - -

Sincèrement Thomas


Skriv et svar til: Passé Composé HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.