Studievejledning

Valg af sprog

10. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Jeg står i det dilemma, jeg skal have besluttet, hvilket sprog jeg skal vælge. Jeg skal have 2 fremmedsprog - engelsk er 1 af dem - også skal jeg vælge et mere. Jeg vil ikke have kinesisk eller fransk, så jeg skal vælge imellem tysk eller spansk. Hvilket et synes I, jeg skal vælge?


Svar #1
11. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Er der ikke nogen, der vil svare?


Svar #2
12. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Ingen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du har ikke oplyst, i hvilken uddannelse, du skal vælge sprog. Du skal måske tage med i dine betragtninger, hvad du vil efter den uddannelse -- om det ene sprog er mere relevant end det andet for din ønskede videregående uddannelse.


Brugbart svar (1)

Svar #4
12. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Regner du med at lave international business og er du god til at lære sprog generalt? Hvis dette er tilfældet, så tag spansk, da L.A. bliver en kommende stor økonomi så snart Brazil lukker deres porte op. 

Er du mere matematisk og regner med at blive omkring Europe og Nordamerika? Tag tysk, da det vil være lettere for dig, da tysk, dansk og engelsk nemlig har det germanske tilfælles og derfor vil der være en del overlapninger. 

Bard


Svar #5
12. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#3

Hej Torben og mange tak for dit svar.

Skal på hhx, og derefter (højst sandsynligt) læse matematik-økonomi. Hvilket sprog synes du, der er mest relevant ?

Mvh. C. Koburg


Svar #6
12. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#4

Hej Bard og tusind tak for dit svar.

Er mere matematisk, og jeg regner osse med, jeg skal blive omkring Europa og Nordamerika. Jeg har faktisk taget tysk fra her i 10-klasse, da jeg regnede med jeg skal tage spansk på gymnasiet. Men jeg synes nu, jeg har skiftet mening, da tysk vil være meget mere relevant. Kontakter snart min tysklærer og får tysk.

Mvh. Caspar


Brugbart svar (1)

Svar #7
13. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Mht. vidregående uddannelse, så vil jeg helt klart sige, at så længe du kan engelsk, er du mere end godt forberedt. 

For dit gennemsnits skyld, så tag tysk, særligt fordi du er matematisk. Hvis du er god til matematik, vil du have nemt ved den tyske grammatik. Derudover så er du jo også allerede bekendt med tysk, så dette vil helt klart gøre tingene nemmere.  

Bard


Svar #8
13. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Hej Bard og mange tak for dine svar.

Jeg er lidt bekendt med tysk, og jeg har det også dårligt, med at starte på et helt nyt sprog. Endda når jeg ved, jeg ikke kommer til at bruge spansk så meget.

Tak for jeres svar; det hjalp meget på min beslutning.


Brugbart svar (1)

Svar #9
15. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Helt i orden, mand! Held og lykke med det. :-)

Hvis det er økonomi, du vil læse, så skal du egentlig bare fokusere på matematikken i gymnasiet, da økonomi på uni er ret matematisk.

Derudover så vil det være godt, hvis du også forbedrede dit engelsk så meget som muligt, da meget af det litteratur på uni i økonomi er skrevet på engelsk, eller det er det ihvertfald på kandidaten.

Bard 


Svar #10
15. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Hej Bard.

Mange tak for dine svar. Mit mål er som nævnt i #5 , at læse matematik-økonomi, og jeg tænker også at engelsk har en stor indflydelse i mange af studierne, så det skal jeg også blive god til. Derudover også med inddragelse af datalogi, da det også har en (stor?) indflydelse på studiet.

Tusind tak for dine svar, jeg skal nok komme og handle i din fremtidige virksomhed. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #11
16. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Koburg85,

O.K. - det bare iorden. Jeg læser nu i USA, men økonomistuderne are universielle, så ja. Datalogi er helt klart en vigtig redskab i økonomien, især i økonometrien, det har du helt ret i. Hvis du kan, så gør dig bekendt med programmer til statistisk analyse, såsom R og/eller Stata, mens du er i gymnasiet. Jeg kan evt. sende nogle af mine afleveringer fra college, der starter fra det basale analyse i R, hvis du er interesseret. Udover dette, så er programmet også gratis, hvis du vil experimentere med det i din fritid. Generalt set, så er sagen den, at hvis du fatter R, så skulle andre programeringssprog ikke være noget problem for dig.

Derudover, så kommer du i økonomien også til at skulle lave meget modellieringsarbejde, så hvis du har tid og overskud, så prøv endelig at lære MatLab og programmer som Java og C++. Supercomputerne i IMF og WB bruger mange af disse programmer, og det vil dine "upper-division" kurser i mat-oekon også.

Godt du har ambitioner! Bliv ved med det! Der er rigtig mange penge i mat-økonomi, stor efterspørgsel, og lille udbud. Jeg er kun en junior i college, men allerede nu har jeg fået tilbud fra KPMG, Deutsche Bank, Bank og America, etc. om at arbejde for dem i transfer-pricing og/eller market analysis afdeling(er).  

Bard 


Svar #12
16. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#11

Hej Bard og tusind tak for dit svar. Jeg sætter stor pris på dine svar, de er meget relevante.

Skal også kigge på meget mere programmering, i den kommende juleferie, da jeg har holdt en pause. Du må meget gerne sende aflevering, med undtagelse; i et håb om, at jeg forstår det. Jeg glæder mig allerede til gymnasiet, så jeg kommer til, at arbejde med det mere teoretiske :-)

Med venlig hilsen

Caspar


Brugbart svar (0)

Svar #13
16. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Helt fint, mand. Send mig lige en besked med din e-mail, så sender jeg link til, hvordan man downloader R og mine afleveringer for "Introduction to Statistical Analysis". 


Svar #14
17. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Jeg fik fat i min tysklærer i dag, og har fra nu af tysk :-)

#13

Hej Bard

Jeg har sendt dig en mail.


Skriv et svar til: Valg af sprog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.