Matematik

rumlige vektorer

13. november 2014 af Sneharusha (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg knoker virkelig med denne opgave og komme ingen vejne. Jeg sidder fast i opgave c og kan ikke rigtig komme videre. Hvis der er nogle, som gerne vil hjælpe, vil det betyde en del,

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. november 2014 af LeonhardEuler

Du ved at koordinatet til punkt E er (7,0), da en regulær femkant har samme sidelængder,

hvorfor AE  = CD = 7

Hvis du nu tegner en midtnormal på midten M af linjen AE vil punkt O og punkt C ligge på denne. Da har du en ligebenet trekant AOE, da afstanden mellem punkt A og punkt O samt punkt E og punkt O vil være lige lang. Beregn højden i denne trekant AOE og lægger denne højde sammen med hypotenusen i den retvinkelrette trekant trekant AOE, vil du da får y-koordinatet til punkt C og x-kordinattet kender du da allerede, da den samme x-koordinat til punktet M.

Heraf burde det være simpelt at finde koordinatsættet til punkt D

Brugbart svar (1)

Svar #2
13. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Vinklen i en regulær 5-kant er   (5-2)·180º/5 = 108º . Vi har da for vektorerne i 5-kanten:

AE = 7·[1 ; 0]
        ED = 7·[cos(180º-108º) ; sin(180º-108º)] = 7·[cos(72º) ; sin(72º)] 
        DC = 7·[cos(2·72º) ; sin(2·72º)] = 7·[cos(144º) ; sin(144º)]
        CB = 7·[cos(3·72º) ; sin(3·72º)] = 7·[cos(216º) ; sin(216º)]
        BA = 7·[cos(4·72º) ; sin(4·72º)] = 7·[cos(288º) ; sin(288º)]

og dermed, da A er koordinatsystemets begyndelsespunkt

AE = AE
        AD = AE + ED
        AC = AD + DC

Svar #3
13. november 2014 af Sneharusha (Slettet)

Mange mange tak, vil i også hjælpe mig med d'eren. Hvordan finder jeg frem til punkt O?

Brugbart svar (1)

Svar #4
13. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Kordinatsættet for punktet O findes som middelværdien af punkterne A, B, C, D og E's koordinatsæt.

Svar #5
14. november 2014 af Sneharusha (Slettet)

Åhh, det forstår jeg ikke helt. Skal jeg eksempel vis plusse alle x-værdier og dele den med antallet og gøre det samme med y-værdierne?

Brugbart svar (1)

Svar #6
14. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

Ja, man finder middelværdien af punkternes x-koordinater, og middelværdien af punkternes y-koordinater.

Man plusser ikke, man adderer eller lægger sammen.

Svar #7
14. november 2014 af Sneharusha (Slettet)

Mange tak :)

Skriv et svar til: rumlige vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.