Matematik

Normalfordeling

16. november 2014 af emilie63 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Har lidt svært ved at gennemskue, hvad jeg skal gøre, når den ikke er normalfordelt...

Den gennemsnitlige væskemængde nødvendig ved fysisk aktivitet er 2,0 L per person per dag, med en spredning på 0,7 L. Fordelingen er ikke normalfordelt

Du planlægger en hel dags aktiviteter for 50 mennesker, og medbringer 110 L drikkevand. Hvad er sandsynligheden for at i løber tør for vand?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2014 af Wily (Slettet)

Brug den centrale grænseværdisætning.


Svar #2
16. november 2014 af emilie63 (Slettet)

Forstår ikke helt hvad du mener


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. november 2014 af Wily (Slettet)

Antag at de 50 menneskers væskebehov ved fysisk aktivitet er 50 uafhængige stokastiske variable der alle følger den gennemsnitlige fordeling, dvs. med μ=2 og σ=0.7. I så fald vil summen af de 50 menneskers væskebehov tilnærmelsesvis følge en normalfordeling med middelværdi 50μ og varians 50σ2.


Svar #4
16. november 2014 af emilie63 (Slettet)

Men hvordan skal jeg regne sandsynligheden ud? skal jeg først regne vand ud pr. person og derved regne procent afvglesen fra μ? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2014 af SuneChr

# 0
Overskriften stemmer jo ikke overens med, at fordelingen ikke er normalfordelt.


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. november 2014 af Wily (Slettet)

Nej. Du skal bestemme sandsynligheden for at summen S af de 50 menneskers væskebehov overstiger 110, altså P(S>110).
Pga. den centrale grænseværdisætning, kan vi antage at denne sum følger en normalfordeling

          \small \small \small S \overset{\mathrm{approx.}}{\sim}\mathcal{ N}(50\mu,50\sigma^2)

under antagelse af at de 50 mennskers væskebehov er indbyrdes uafhængigt og identisk fordelt med middelværdi μ og spredning σ.


Skriv et svar til: Normalfordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.