Matematik

vektorfunktioner

17. november 2014 af paaske1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har virkelig problemer med denne opgave, er der nogle dygtige, som gerne vil hjælpe mig med denne opgave.

Screen Shot 2014-11-17 at 20.57.03.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2014 af LeonhardEuler

a) Vektorfunktionen er da   

f(t)=\binom{70t}{250}

Svar #2
17. november 2014 af paaske1 (Slettet)

I b'eren er vektorfunktionen så:

r(t) = \binom{700 + 70t}{250 - t^2*g*1/2} = \binom{700 + 70t}{250 - t^2*9,82*1/2}

Er det rigtigt?

Svar #3

Hvis min vektorfunktion er rigtig mopgave å svret til spm. d være

y(t) = 0
250 - t2*9,82*1/2 = 0

Er det også rigtigt? Men skal jeg i denne opgave bare angive t-værdien og finde punktet i spm. e?

Svar #4

Hvis jeg har løst b'ern og c'eren rigtigt tror jeg godt jeg kan løses f'eren, dog ved jeg ikke hvordan jeg løser g'eren. Hvis nogle gerne vil hjælpe med den bliver jeg super glad. :')

Brugbart svar (1)

Svar #5

b) Det er korrekt, hvis du indlægger den orienterede akse på flyvets startspunkt. 

c - d) Ja. Du skal løse ligningen  y(t) = 0  og kun tage den positive løsning. Gyldighedsintervallet for parameteren t bliver til sækken rammer jorden. 

e) Du kan fundet tidspunktet hvorpå sækken rammer jorden. y - koordinattet er allerede givet, find heraf x-koordinatet ved at beregne x(t)  hvor t er tidspunktet sækken rammer jorden.

Brugbart svar (1)

Svar #6

f) Kig på den afledede til y(t) til tidspunktet, hvor sækken rammer jorden. 

g)  Isoler t i   x(t) = 70t + 700     og substituer ind i  y(t) = -1/2•g•t2 + 250  ,  da har du funktionen y(x), som er funktionen, der beskriver sækkens banekurve.

Skriv et svar til: vektorfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.