Matematik

Kontinuert og differentiabel

18. november 2014 af Mie12345678 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Hvad er en kontinuert og differentiabel funktion? 

Jeg skal fremlægge det for klassen, så det kunne være rart, hvis nogle havde bud på det? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

En differentiabel funktion er en kontinuert funktion, der fortsætter uendeligt og har ingen "knæk," hvorimod en kontinuert funktion ikke nødvendigvis er differentiabel. Hvis den har et såkaldt knæk, vil tangenten have 2 forskellelige hældninger i punktet.

En differentiabel funktion er en kontinuert funktion, men en kontinuert funktion er ikke nødvendigvis differentiabel.

Svar #2
18. november 2014 af Mie12345678 (Slettet)

Tusind tak for hjælpen (-:

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. november 2014 af LeonhardEuler

#2 : Formuleringen i #1 er utiltrækkeligt på A-niveau.

For eksempel har vi den kontinuerte funktion  f(x) = 1/x    som ikke forklares med den traditionelle utiltrækkelige forklaring, om at en funktion er kontinuert såfrem man kan tegne den uden at løfte hånden. 

Kom ind på grænseværdier fra højre og venstre og muligvis en beskrivelse af disse begreber med omegne. Kom med eksempler undervejs. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Jeg er godt klar over, at der skal tilføjes noget. Du behøvet ikke, at have skrevet det er utiltrækkeligt i #1. Jeg skrev jo ikke noget om, at det er hele formuleringen - specielt på A-niveau - du skal trods alt også tænke på, at jeg går i 10. klasse. Det forklares ikke teoretisk i #1, og det var bare en begyndelse, så hun/han kan lave resten af det.

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. november 2014 af LeonhardEuler

#4 :  Det var bare en påpegelse, at hele "sandheden" ikke lå i #1, men er der var mere under overfladen, som #0 skal læse på. Det var ellers god formulering og den slår an til omkring halvvejs 2g, hvorefter nogle formuleringer/definitioner skal ind. (nu er jeg heller ikke nået så langt  i uddannelsesforløbet, at jeg kan udtale mig om hvornår begreberne/definitionerne indføres, men jeg har lige set lidt på pensummet.)

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

Funktionen f(x = 1/x er IKKE kontinuert i x = 0; den er ikke en gang defineret i x = 0.

Brugbart svar (0)

Svar #7
19. november 2014 af LeonhardEuler

Funktionen f(x) = 1/x er en kontinuert, da den er kontinuert i hele sin definitionsmængde. Du gav svaret selv - elementet 0 tilhører ikke definitionsmængden af 1/x.

Skriv et svar til: Kontinuert og differentiabel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.