Dansk

Forholdsord - stedord - biord

30. november 2014 af PleaseHjælpMigAlleSammen (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Er der nogen der kender regler for disse tre ordklasser? Forholdsord - stedord - biord

F.eks. Hvordan man kan se hvad det er for nogle / eller remser / eller andre former for regler?

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2014 af Stygotius

Hvad mener du med "regler for disse" ???

1  Et forholdsord (en præposition) hedder   -meget logisk-  sådan fordi det udtrykker et forhold mellem to størrelser eller ting.

Når man siger "bogen ligger på bordet", udtrykker man et forhold mellem bogen og bordet, nemlig at bogen er oven på bordet, -ikke i bordet eller ved bordet.

Forbindelsen "på bordet" kaldes en forholdsordsforbindelse. "" kaldes et forholdsordet, og "bordet" kaldes "styrelsen".

Det samme gælder eksempler som  f.eks. "i skolen" og "ved huset" og "under stolen".

2  Et stedord (pronomen)  har også et meget logisk navn da det står i stedet for a) et navneord eller et b) navn

Eeks.

a)  Det er min nye lærer. Ham kan jeg ikke lide

b)  Se, her er min  nye bil. Hvad synes du om den??

3  Et biord (eller et biled, -som består af flere ord)  udtrykker omstændighederne ved noget. Det siger som regel noget om a) tid - b) sted - c) måde - d) grad

Eks.

a)  Peter kommer snart

b)  Jeg bor dér

c)  Hun synger smukt

e)  Han er utrolig dum


Skriv et svar til: Forholdsord - stedord - biord

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.