Matematik
permutationer - forståelsesproblemer
Kære venner
Jeg sidder virkelig og kæmper med at forstå permutationer. Jeg har fundet det her afsnit, som jeg meget gerne ville forstå:
Fortsæt på samme måde indtil alle bogstaver er repræsenteret, og du ender med permutationen påcykel-form:
Kombinationerne af cykellængderne (her 10 - 4 - 4 - 3 - 2 - 2 - 1) refereres til som permutationenscykelstruktur. Senere vil vi få brug for permutationen P, som "flytter" alle bogstaver et trin:
a afbildes i b, b afbildes i c, etc. Et andet aspekt i teorien om permutationer er, at der kan defineres enkomposition mellem to permutationer A og B. Sammensætningen AB er defineret som den permutation, som resulterer efter først at anvende A, dernæst B. Lad os kigge på et tilfældigt eksempel:
Det fungerer på følgende måde: A afbilder a i d, B afbilder d i w, altså afbilder AB a i w. Nu fortsætter vi med w: A afbilder w i o, B afbilder o i l, så AB afbilder w i l, etc. Det bør pointeres, at jeg har valgt at følge Chris Christensen og Marian Rejewski i deres valg i at lade sammensætninger foregå fra venstre mod højre, dvs. når man skriver AB, som er det underforstået, at A anvendes før B. Der synes ikke at være nogen klar konvention i matematik til fordel for det ene eller det andet valg. Nogle foretrækker at lade sammensætninger af permutationer foregå fra højre med venstre, som i tilfældet med funktioner og matricer.
Kilde: http://www.matematiksider.dk/enigma.html#article
Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor at man bare springer rundt i sekvensen af bogstaver ved permutationen
(aeltphqxru)(bknw)(cmoy)(dfg)(iv)(jz)(s)
Hvorfor hedder det ikke bare (abcdefg) osv.?
Svar #1
04. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
En cykel (wxyz) , for eksempel, er den permutation, der afbilder w i x, x i y, y i z og z i w, og lader alle andre elementer uændrede. Inden for en cykel er rækkefølgen af elementerne derfor af betydning. I dine eksempler er cyklerne (aeltphqxru) og (abcdefg) jo slet ikke det samme.
Skriv et svar til: permutationer - forståelsesproblemer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.