Matematik
hjælp!!! tredjegradspolynomium differentialregning
Hej jeg har vedhæftet en opgave...
Jeg har virkelig brug for hjælp til denne opgave, kan ikke finde noget der minder om samme opgave. og jeg ved ikke hvordan opgaven skal løses...
Svar #3
03. december 2014 af vivi2 (Slettet)
Hvordan kan jeg ud fra dette finde og gøre rede for hvilken af graferne der er graf for f?
Svar #4
03. december 2014 af mathon
Brug
hvoraf
+ 0 - 0 +
________-3________3________>
voksende aftagende voksende
Svar #5
Jo jo. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan se hvilken en der er grafen for f....
Og dermed forstår jeg heller ikke hvordan jeg kan gøre rede for det.
Svar #6
03. december 2014 af peter lind
Hvis du bruger svaret i #1 kan du let se at at f'(0) > 0. Det betyder at f(x) er monoton voksende for x=0
Svar #7
Jeg forstår stadig ikke hvordan jeg finder hvilken af de 3 grafer der er graf for f?????
Svar #10
Undskyld jeg har en fejl i #6. f'(0) =-27 < 0 så funktionen er aftagende i 0. Prøv igen
Svar #11
Kan dette forklares på en anden måde for jeg forstår virkelig ikke noget af det i skriver.. Det eneste jeg kan genkende fra 2.g, er #4 hvor den er voksende og aftagende og voskende. Men kan ikke sætte det i en sammenhæng med noget...
Svar #12
Der findes kun en af funktionerne der varierer på samme måde som i #4. Alle de andre funktioner er monoton voksende
Svar #13
Og er vi enige om at det er grafen C??
Vil det du skriver i #12 kunne være en redegørelse, for forstår ikke hvordan jeg kan gøre rede for det.
Svar #15
03. december 2014 af LeonhardEuler
f '(0) = 3•02 - 27 = - 27 < 0
hvorfor grafen for f(x) vil være aftagende efter i punktet (0,100) og herfra, som du simpelt tjekke ved hjælp et yderligere punkt til højre for (0,100) f '(1) = 3•12 - 27 = - 24 < 0
og den eneste graf der netop opfylder dette er graf C
Svar #16
Så hvad skal jeg helt præcist skrive i min besvarelse?
Svar #17
03. december 2014 af LeonhardEuler
Det må du selv formulere. Du har fået hjælp til at løse opgaven, men du kan ikke forvente, at vi vil formulere teksten til din besvarelse - for da vil det ikke blive din besvarelse.
Svar #18
Jeg forstår jo ikke hvad i skriver med de tal, jeg er godt klar over at det er C der er grafen for f fordi den er den eneste der er voksende - aftagende - voksende.
Men æligt talt er det ikke fordi, at de tal der bliver skrevet, bliver forklaret særlig godt. Jeg har ingen mulighed for at forstå det, fordi der bare bliver sat tal ind som om at så giver det mening. Jeg vil rigtig gerne have en forklaring til hvad de tal betyder og hvad jeg skal gøre i de forskellige trin!!
Svar #19
03. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
Der er givet en funktion f(x) = x3 - 27x + 100 og man skal afgøre, hvilken af tre mulige grafer, der kan være grafen for f(x). Man finder forskriften for den afledede funktion
f '(x) = 3x2 - 27 = 3·(x2 - 9) = 3·(x-3)·(x+3)
Funktionens differentialkvotient er altså et 2.-gradspolynomium, hvis graf vender grenene opad, og som har rødderne ±3 . Differentialkvotienten er negativ mellem rødderne og positiv uden for rødderne. Den har derfor fortegnsvariationen + 0 - 0 + , dvs. at funktionen f selv er voksende, aftagende, og voksende, med lokale ekstremumspunkter symmetrisk fordelt omkring y-aksen. Den eneste af de tre grafer, der udviser denne opførsel, er grafen C.
Skriv et svar til: hjælp!!! tredjegradspolynomium differentialregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.