Matematik
Finde den trigonometriske funktion
Hej... jeg har problemer med en opgave, hvor mit resultat afviger en smule fra facit. Det er opgave b:

Problemet er, at jeg er ret sikker på, at vandstanden når lidt op over de 3,3, som er det højeste, der er blevet målt.
Jeg har løst opgaven ved først at finde amplituden ved (3,3 - 1,71)/2 = a, herefter finde midterlinjen ved at sige 1,71 + a. Herefter satte jeg punktet D = (3 ; 3,3) ind i sinusformlen, isolerede
og fik:

Men det rigtige er ifølge facit:

... hvilket også passer bedre på punkterne. Jeg ved self. godt, at det er måledata, og at de derfor ikke passer perfekt ind i en sinuskurve, men det er tæt på, og jeg kan ikke helt gennemskue, hvad de har gjort for at regne den ekstra "højde" af sinuskurven med.
Hvordan skal jeg ellers opstille denne funktion/ligning? Nogen idéer?
Svar #2
07. december 2014 af EnStuderende
Hmm, kan du kort give en beskrivelse af det? For jeg har aldrig stiftet bekendtskab med det før, tror jeg...
Svar #3
07. december 2014 af peter lind
Det lyder lidt mærkeligt når du får sådan en opgave. Du kan læse om det på http://da.wikipedia.org/wiki/Regressionsanalyse Du skal bruge et CAS værktøj eller et statistikprogram til det
Svar #4
07. december 2014 af EnStuderende
Jeg takker for hjælpen og må gøre det, så godt jeg nu kan. Hm, hvad skulle man gøre uden studieportalen?
De sidste 3 problemopgaver, jeg har arbejdet med, har været sådan. Man føler sig virkelig dum, for man regner jo med, at opgaverne har noget at gøre med det, man har lært.
I min næste problemopgave skal jeg fremstille en model i pap i passende målforhold af et vinkelrørstykke (hvor alle mål er udregnet?). Jeg har virkelig ingen anelse om, hvorfor, eller om vores lærer mener det seriøst.
Skriv et svar til: Finde den trigonometriske funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.