Matematik

Haster

11. december 2014 af snilo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med min SRP og døjer med Omar Khayyams løsningsmetode af 3.gradsligninger er der en som kan hjælpe og skrive til mig privat, så jeg kan sende ham/hende opgaven. Det er nemlig et sted jeg er gået i stå. Selve fremgangsmåden er givet, men det er mere tallene som jeg har svært ved at finde. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du har nok større chancer for at få hjælp, hvis du formulerer mere præcist, hvad du søger hjælp til.

Svar #2
12. december 2014 af snilo (Slettet)

Jeg er i gang med at løse en 3.gradsligning vha. af keglesnitlæren. Den 3. gradsligning jeg ser på er x3+cx=d

De sider jeg snakker om, vedhæfter jeg lige som billeder

Her nævner han at der findes tre typer geometriske størrelser, absolutte tal (d), sider (c), kvadrater (x2) og terninger (x3).   Jeg skal løse en ligning på formen som nævnt før, hvor c=5 og d=18 og alt giver god mening, indtil jeg når til parablens ligning som giver: AB*y=x^2 --> \sqrt{5}*y=x^2 y=x^2/\sqrt{5}

Men hvad gør jeg nu? Jeg går ud fra at jeg skal finde nogle punkter for x og y, men hvilke?

Svar #3

Her er billeder fra bogen
Vedhæftet fil:image.jpg

Svar #4

Før den den side, som jeg sendte først, er denne intro til beviset

Svar #5

Løsningsmetoden slutter ved den anden type som hedder en terning og et tal er lig med sider

Brugbart svar (1)

Svar #6
12. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du kan læse om Omar Khayyams løsning her http://en.wikipedia.org/wiki/Cubic_function#Omar_Khayy.C3.A1m.27s_solution

Man konstruerer parabelen med ligningen y = x2/√c og cirklen med centrum i [0 ; d/(2c)] og radius d/(2c) og finder skæringspunktet mellem de to kurver.

Punkterne på parabelen kan konstrueres geometrisk ud fra parabelens brændpunkt og dens ledelinie

http://www.mathedpage.org/parabolas/geometry/

Svar #7

Hvor nævner han at cirklen har centrum i netop dette punkt? Jeg kan ikke komme videre efter jeg har parablens ligning. Hvilke punkter skal jeg finde? Og hvordan finder jeg ud af hvad længden af EB er? Jeg skal nemlig bruge den senere til når jeg regner med forholdene.

Brugbart svar (1)

Svar #8
12. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Cirklens diameter er d/c , dens centrum er på x-aksen, og den skal gå gennem (0 , 0) .
Centrum skal være i [d/(2c) ; 0] . Jeg fik byttet rundt på x og y i #6.

Længden |EB| er x-koordinaten til skæringspunktet mellem cirklen og parabelen.

Man bestemmer altså skæringen mellem y = x2/√c   og  (x - d/(2c))2 + y2 = (d/(2c))2 , dvs.

y = x2/√c   og  x2 - (d/c)x + y2 = 0 .

Omar Khayyams løsning er en geometrisk metode. Konstruer så mange punkter på parabelen, som der er brug for for at bestemme skæringspunktet med passende nøjagtighed.

Svar #9

Er det halvcirklen på figuren du mener, når du skriver cirkelen? Hvordan kommer du frem til alt dette? Altså cirkelens centrum og dens formel ud fra det der står i beviset, som jeg skal tage udgangspunkt i?

Svar #10

Jeg har fundet ud af det! Mange tak for din hjælp 

Skriv et svar til: Haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.