LaTeX

Side 2 - Nybegynder

Brugbart svar (0)

Svar #21
01. september 2017 af anonym000

Okay. Tak. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #22
01. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Du kan prøve at søge: "The Not So Short Introduction to LATEX"

Jeg bruger selv TeXnicCenter til at skrive LaTeX-filer i. Der medfølger nogle skabeloner til artikler, rapporter og bøger. Desuden har den faciliteter til at indsætte f.eks. lister og tabeller, og den viser strukturen i teksten med farver.

Så vidt jeg ved kan man downloade andre skabeloner fra DTU.


Brugbart svar (0)

Svar #23
04. september 2017 af daleif (Slettet)

Den editor (texniccenter) vil jeg nok ikke anbefale (beklager).

(1) Den ser ikke ud til at blive vedligeholdt mere

(2) Den kommer ikke med indbygget PDF fremviser, hvilket gør tingene meget uoverskuelige for nye brugere.

Der er texmaker og texstudio noget bedre for nybegyndere.


Brugbart svar (0)

Svar #24
04. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

#23 Det ser ud til, at du har ret i, at den ikke bliver vedligeholdt mere. Det undrer mig, at du skriver, at der ikke kommer en PDF-fremviser med, da jeg har TeXwork, som stammer fra installationen af TeXnicCenter.


Brugbart svar (0)

Svar #25
04. september 2017 af daleif (Slettet)

Nej, texworks kommer med LaTeX-installationen, ikke med TeXnicCenter. Både MikTeX og TeXLive til Windows inkluderer TeXWorks editoren, som HAR indbygget PDF fremviser.


Brugbart svar (0)

Svar #26
04. september 2017 af anonym000

Jeg har som sagt mac og jeg er nybegynder. Så jeg følgte din anbefaling og installeret Mactex. det er ikke kun et program som jeg regnet med. Kunne du med et par linjer fortælle hvad hvert program skal bruges til?

- - -

...............


Brugbart svar (2)

Svar #27
05. september 2017 af daleif (Slettet)

Det er en større forklaring, hvilket jeg ikke har tid til. En LaTeX distribution (som fx MacTeX) er en samling af programmer, fx pdflatex, support programmer (fx pdfcrop som kan tilskære PDF filer man ønsker at bruge som figurer), samt pakker/klasser og fonte, som er det LaTeX er.

Du skal finde dig en editor og installere den. Eller bruge fx TeXShop som kommer med MacTeX. TeXShop hjælper dig dog ikke mens du skriver lige som fx Texmaker gør. Find så en LaTeX instruduktion og begynd at lege med det. Det er den eneste måde at lære det. Der er videoer på YT, men pas meget på kvaliteten, mange er noget bras, lærer folk rigtigt dårlige vaner.


Brugbart svar (0)

Svar #28
05. september 2017 af anonym000

Okay. Jeg har fundet en meget populær editor Atom, som også har fået en masse feedback. 

Jeg har fundet nogle bøger jeg kan læse også.

- - -

...............


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Nybegynder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.