Matematik
HJÆÆÆÆLPPP
En åbenkasse har højden h cm og kvadratisk bund med siden x cm. Kassen skal rumme 50.000 cm^3
Til kassen hører et låg, der er 1,00 cm højt og har siden x. Der ses bort fra materialets tykkelse.
a) bestem højden h som funktion af siden x
b) bestem den samlede overflade A(x) af kassen inkl låg
c) Bestem ved hjælp af et CAS-værktøj kasses dimensioner, når arealet A(x) er minimalt.
Svar #1
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
a) Opstil et udtryk for kassens rumfang V som funktion af h og x (husk at tage lågets højde med i betragtningen). Benyt V = 50000 til at udtrykke h ved x.
b) Opstil et udtryk for kassens samlede overfladeareal A udtrykt ved x alene.
c) Find minimum for funktionen A(x) .
Svar #2
12. januar 2015 af Anonyyyym
Jeg har set andre svare på denne opgave herinde, men jeg har stadig ikke rigtig kunnet forstå hvorfor man gør som man gør... Er derfor hel blank, da matematik ikke er min stærkeside overhovedet
Svar #3
Det drejer sig om at læse opgaven og bruge sin sunde fornuft.
Kassen har kvadratisk bund med siden x. Kassens højde er h, men dertil kommer lågets højde på 1, så kassens samlede højde er H = h+1. Kassens rumfang er
V = x ·x · H = x2·(h+1)
Benyt nu V = 50000 til at isolere h udtrykt ved x, dvs. isoler h i udtrykket
x2·(h+1) = 50000
Svar #4
12. januar 2015 af mathon
Formentlig sættes låget ned over den åbne kasse, hvis højde er h, mens lågets kant når 1 cm ned, så højden til lågkant er (h-1). Ellers ville låget ryge af for den mindste rystelse. Men det er en tolkning.
Svar #5
Ja, det lyder som en udmærket fortolkning. I så fald beregnes kassens rumfang med samlet højde h, mens dens overfladeareal beregnes med samlet højde (h+1) , altså
V = x2·h
mens
A = 2x2 + 4·x·(h+1)
Skriv et svar til: HJÆÆÆÆLPPP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

som ved indsættelse af