Debat

Nervøs for fremlæggelser. HJÆLP!!

13. januar 2015 af Tøffel

Hej.

Jeg skal lave en synopse/disposition i engelsk. Engelsk er et af mine ynglings fag, men jeg er sygt nervøs for at skulle stå oppe foran min klasse og fremlægge noget som jeg kun har stikord at snakke ud fra. Jeg bryder sammen bare ved tanken at skulle stå der op og læse op fra nogle stikord. Jeg har virkelig angst for at skulle stå der oppe, det vil slet ikke kunne lade sig gøre uden at jeg bryder helt sammen. 

Nogen der har nogle gode råd/ideer til en pige som mig?


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. januar 2015 af Therk

Start med at fremlægge for dine forældre. :) Hvis du ligefrem bryder sammen, så har du brug for en langsom overgang, som fremlæggelser for dine forældre og nære venner kan hjælpe dig med, og jeg tror endda du ville kunne få noget ud af at snakke med studievejlederen på din skole. Du kan også bruge et gammeldags knep, hvor du kan overbevise dig selv om noget ved at gentage det nok gange - fortæl dig selv at du er god og dygtig. Sig det endda gerne højt.

Og så et rigtigt lille "møj"-råd: Du bliver god til at fremlægge ved at fremlægge! Øvelse er vejen frem og der er desværre ikke nogen let udvej.


Svar #2
15. januar 2015 af Tøffel

Okay, tak for hjælpen. Det skal jeg nok prøve :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. februar 2015 af Therk

Hej Tøffel

Først og fremmest: Hvordan er det gået med din fremlæggelse og/eller øvelse foran dine forældre/nære venner? :)

I går blev der stillet nogenlunde samme type spørgsmål som dit på academia.stachexchange.com - en såkaldt Q&A-side for studerende og professionelle i højere institutionelle uddannelser. Der bliver benævnt at så voldsomme angsttilfælde for eksempel kan skyldes lidelsen social fobi. Du formulerer dit problem væsentligt voldsomt:

#0

[...] jeg er sygt nervøs for at skulle stå oppe foran min klasse [...]. Jeg bryder sammen bare ved tanken [...]. Jeg har virkelig angst for at skulle stå der oppe, det vil slet ikke kunne lade sig gøre uden at jeg bryder helt sammen

Se, det kan jeg læse på to måder: Enten er det "bare" din måde at formulere dig på, og du har i grund blot et normalt ubehag ved at stå foran andre mennesker, eller også har du et faktisk, væsentligt problem. Jeg tror nu på sidstnævnte, og i så fald synes jeg at du skal prøve at læse lidt mere om det og snakke med dine forældre om det.

I Danmark gøres der heldigvis meget for personer med angst og du kan læse meget mere om det her:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/psyke/sygdomme/angsttilstande/social-fobi/

http://angstforeningen.dk/?page=socialfobi

http://www.psykiatrifonden.dk/faa-viden-og-gode-raad/her-kan-du-faa-hjaelp.aspx

Jeg håber det bedste for dig og jeg skal gerne hjælpe dig med en oversættelse af svaret på academia.stackexchange.com, hvis det er nødvendigt.


Skriv et svar til: Nervøs for fremlæggelser. HJÆLP!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.