Matematik

differentialkvotienten

02. februar 2015 af Anonyyyym - Niveau: B-niveau

Hvordan finder man differentielkvotienten? Jeg er igang med at skrive noter til en prøve imorgen, men aner virker ikke hvordan man finder den.. De ting jeg finder på nettet hænger ikke sammen med det der står i min bog. F.eks. hvordan finder jeg differentielkvotienten af :  f(x)=5x^2+4? og x^2+6^3? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Man finder forskriften for differentialkvotienten ved at differentiere funktionen. Læs de relevante afsnit i din bog.

For polynomier benytter man den generelle regel

(a·xn)' = a·n·xn-1 .

Svar #2
02. februar 2015 af Anonyyyym

Kom med din egen måde at fortælle det på istedet for at nævne min bog. Jeg har godt læst det der står i min bog, men er stadig blank.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Jeg har jo givet dig en generel regel til at differentiere hvert led i et polynomium. Derudover benytter man så, at man differentierer hvert led for sig:

(f(x) + g(x))' = f '(x) + g'(x)

Svar #4
02. februar 2015 af Anonyyyym

Kan du beregne de to stykker for mig ( de stod i min bog ) så jeg kan få et indblik på hvordan man gør? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Med f(x) = 5x2 + 4 har man så

f '(x) = (5x2 + 4)' = (5·x2 + 4·x0)' = (5·x2)' + (4·x0)' = ...

Prøv nu selv at benytte den generelle regel i #1. Der er formodentlig også eksempler, der er gennemgået i din bog.

Skriv et svar til: differentialkvotienten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.