Dansk

Cecil Bødkers digt; Vredens ager

03. februar 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er igang med at analyser et digt fra Cecil Bødker og vil hører om der er nogle der evt har læst digtet "Vredens ager"

Og hvad den første strofe omhandler?

Hvor går du hen med din vrede

barn,

når vejene spærres af ord

du ikke forstår,

og din angst bliver større

end staffen.

På forhånd mange tak for alt hjælp, jeg kan få.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2015 af Mistique (Slettet)

Jeg har ikke selv læst digtet, men kan godt hjælpe dig alligevel

Jeg regner med det sidste ord skal være "straffen".

Der bliver talt til et "barn", ved at læse resten af digtet, kan du nok se om det nu er et barn, eller er det måske en teenager? Denne person har ihvertfald oplevet vanskligheder i livet, "når vejene spærres af ord" der hvor han/hun vil hen i overført betydning, er der spærret helt af. Ikke af nogen fysiske objekter, men af ord. Endda ord som personen ikke forstår, men sproglige barrier kan også være en stor hemsko i livet. Personen føler sig nok fortabt, du kan decideret læse at personen har angst. Hvad straffen præcis er må du nok læse i de næste strofer.

Svar #2
03. februar 2015 af HFNU (Slettet)

Dette er hele digtet- Cecil Bødker: Vredens ager (1956)

1 strofe. 

Hvor går du hen med din vrede
barn,
når vejene spaerres af ord
du ikke forstår,
og din angst blir større
end straffen.

2. Strofe.

Hvor går du hen med dit had

når din mor

tankeløst

mistyder din alvor

og fremmmede ler 

ad din leg.

3. Strofe.

Klapper du så en ager

i kassens villige sand

og sår

din vredes første sæd.

Leger du en leg 

om døde dukker.

4.strofe

Sig til de oprejste mænd i verden

i verden,

at de må høste

dit modnede had

og pløje din Vredes ager,

før de møder dit ansigt.

Jeg vil bliver rigtig glad for der var nogle der vil fortælle mig omkring hvad 3 strofe betyder, da jeg virkelig har svært ved at forstå sproget:(

Jeg har prøvet at skrive lidt ned til første og andet strofe, men vil meget gerne hører hvad end i har at sige omkring hele digtet, og spcielt 3 og 4 strofe.

tak igen

Brugbart svar (0)

Svar #3

Jeg vil kigge på forholdet til moren, som misforstår "barnet", og de er fremmed for hinanden.

læg mærke til ordene: ager, sand, sår, høste osv. Evt. lav et semantisk skema, hvis det er noget i har arbejdet med i undervisningen. Ihvertfald se på at de hænger sammen.

"Sig til de oprejste mænd i verden
i verden,
at de må høste
dit modnede had
og pløje din Vredes ager,
før de møder dit ansigt."

Jeg tænker at mænd, kan henvise til fremtidige kærester, og får de kan mødes ansigt til ansigt. Skal de først fjerne og håndtere hendes vrede. Høste og pløje. Hendes had er "modnede", det har været der længe, og nu er det klar til at fjernes.

Svar #4

Mange tusind tak... jeg har devsærre ikke arbejdet med semantisk skema, vil prøve at se hvad de spcielt de ord du siger har af betydning for digtet....har også selv tænkt på det:)

Kan man godt sige at strofe 1 handler om;

hvad man gør som ung når man er vred og ikke forstår den verden man lever i, og man er bange for fremtiden??... ellers tror jeg at jeg ikke helt forstår det med at angsten bliver større end straffen.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Ja det kan du sagents :)

Svar #6

Er der nogen der evt. kan hjælpe med 3. strofe? er stadig lidt lost efter at have prøvet at læse det igennem op til flere gange

Svar #7
04. februar 2015 af HFNU (Slettet)

Eller hvis der er nogen der forstår sig på ordet "ager" dermed titlen som jeg prøver at forstå næremere ved at tolke ordet ager.

Igen mange tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #8
04. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Har du ikke allerede slået de ord op, hvis betydning du ikke kender?

En ager er en mark.

Svar #9

Jo det har jeg , altså vredens mark... Men det jeg mente var mere, om der var nogle der vidste hvordan titlens skulle forståes:) . For jeg ved ikke hvad vredens mark har sammenhæng med den vrede, pigen i digtet oplever.

Svar #10

Nogle der ved om det er en alvidende eller 3.persons synsvinkel? det er et indre syn ikke:)

Brugbart svar (0)

Svar #11
04. februar 2015 af Mistique (Slettet)

Tænk på hvad det vil betyde at plante sin vrede, hun planter den som en mark, og senere skal mænd høste den, hvad sker der når noget høstet? Så kommer det jo væk fra marken. Så har hun jo en mark tilbage, som ikke længere er fuldt af vrede.

Svar #12

Ej nu forstår jeg det hele- hvor er det bare pænt af dig:). Mange tak:))

Svar #13
05. februar 2015 af HFNU (Slettet)

hvis der er nogle der har et svar til hvad der bliver talt om I strofe 3? Er jeg stadig interesseret i at få det uddybet. Mange tak for alle svar:)

Brugbart svar (0)

Svar #14
05. februar 2015 af exatb

Strofe 3 betyder at hvis man vælger at dyrke hadet, vender man sig bort fra livet.(døde dukker)

Svar #15
06. februar 2015 af HFNU (Slettet)

Tak for hjælpen:)

Svar #16
10. februar 2015 af HFNU (Slettet)

Er der nogle der ved om budskabet til digtet så vil være at jeg-personen har brug for hjælp?? til at komme af med hendes vrede.

Digtet kunne fortolkes som et råb på hjælp-til at komme af med hendes vrede, og blive en glad pige??

Jeg er meget interesseret i at forstå betydningen og budskabet i digtet nemlig...så hvis der er nogle som har tænkt over det, og evt. mener jeg er på rette spor, vil jeg meget gerne hører:)

Tak igen for alt hjælp...

Brugbart svar (0)

Svar #17
11. februar 2015 af Stygotius (Slettet)

-hvis vrede ??

Skriv et svar til: Cecil Bødkers digt; Vredens ager

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.