Tysk

Hjælp til formulering af sætninger

08. marts 2015 af TheNicken99 - Niveau: 9. klasse

Hej alle.

Jeg har problemer med at formulere disse sætninger på tysk, og jeg kunne derfor godt bruge lidt hjælp. Jeg har selv en idé om hvordan de skal lyde, men jeg er ikke sikker, så jeg har skrevet det jeg ønsker at sige på dansk (det med fed skrigt), og så har jeg også skrevet mit bud på hvordan jeg tror den skal formuleres på tysk (det med normal skrift). Hvis min tyske formulering er korret så skriv det venligst. Hvis den derimod er forkert, så må i meget gerne skrive hvad der er forkert og hvorfor, sådan at jeg selv kan omformulere den. Hvis jeg har ramt helt ved siden af, så må i meget gerne komme med en korrekt formulering med en tilhørende forklaring.

Mange tak på forhånd.

Ind i mellem går jeg i biografen med min bror. Han vægler ofte mange film som han gerne vil se, og så "godkender" jeg en af dem.

Zeitweise gehe Ich mit mein Bruder ins Kino. Er wählt oft viel Filme, dass er gern seht wollen, dann "gutheiße" ich einer von ihnen. 

Vi var også på museumet, "Stevnsfortet".

Wir waren auch an das Museum, "Stevensfortet".

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2015 af Stygotius (Slettet)

1  "Manchmal gehe ich mit meinem Bruder ins Kino. Er sucht oft viele Filme aus, die er sehen möchte, und dann "billige"  ich einen von ihnen.."

2  "Wir besuchten auch das "Stevnsfort"-Museum.

De  sproglige fejl som du har lavet, er a) at bruge "dass" for "som", og b) at du har glemt hvad "mit" styrer og c) at bøje "wollen" i den rigtige peraon og det rigtige tal...

"dass" betyder "at" som bindeord før en bisætning. "som" og "der" hedder på tysk det samme som den bestemte artikel i (næsten) alle køn og kasus..

Brugbart svar (0)

Svar #2

Du har også glemt at  modalverberne (dürfen, können, mögen , müssen, sollen, wollen) skal følges af en navnemåde (lige som  på f.eks.dansk og engelsk)..

Svar #3
08. marts 2015 af TheNicken99

Mange tak for hjælpen, jeg har før haft problmer med især modalverberne samt bøjningsformer. Jeg søger for at følge op på det, har du evt. nogle gode hjemmesider, som jeg kan bruge til at øve mig på?

Svar #4

Du skal desuden have tak for at minde mig om "dass" og de henførende stedord. Jeg har lært det, men desværre var det gledet langt ud af hukommelsen.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Næh, jeg ved jo ikke hvad du tænker på, eller hvor du har problemer.

M.h.t. modalverberne så tænk på at man på dansk jo ike siger "Jeg kan ikke spiser mere", men "Jeg kan ikke spise mere". Man sige heller ikke "den film som jeg gerne vil ser", men"den film som jeg gerne vil se".

Derfor kan man på tysk jo heller ikke sige "die er gern seht will", men  die er gern sehen will", -altså navnemånde som på dansk.

Man kan heller ikke på engelsk sige "he did not knew", men "he did not know". -igen navnemåde efter et modalverbum.

Svar #6

Okay, tak for hjælpen, jeg tror jeg har forstået det, og spørger min lære om nogle ekstra opgaver, sådan at jeg er sikker. Du skal i hvert fald have tak for hjælpen :)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Selv tak; jeg er glad for at du kan bruge det.

Skriv et svar til: Hjælp til formulering af sætninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.