Matematik

Tegn grafen for denne funktion - Ikke-lineære funktioner

10. marts 2015 af hezzz (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej

Jeg har brug for hjælp til at få forklaret hvordan man får tegnet en graf til funktionerne på det vedhæftede billede. Altså hvordan man gør. Jeg har ikke rigtig lært hvordan man gør, så kunne godt bruge lidt hjælp. Jeg skal aflevere i morgen og har siddet med det hele aften.

- På forhånd tak.
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

For hver funktion laves en tabel over sammenhørende x- og y-værdier. Hvert sæt (x,y) er koordinatsættet for et punkt på funktionens graf. Indtegn punkterne fra i et koordinatsystem, og træk en glat kurve gennem punkterne. En sådan tabel kaldes også et "sildeben". Vælg passende værdier for x, for eksempel mellem -5 og 5, eller mellem 0 og 10.

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2015 af rasmushedegaardjorgensen (Slettet)

Hvis vi starter med at tage a), så har du en funktion, hvor y (den samlede værdi) vokser eksponentielt med 2, når x vokser med 1. Når du skal tegne en funktion ind i et koordinatsystem, er det første interessante at vide, hvor grafen skærer på y-aksen. Det finder du altid ud af ved at sætte 0 ind på x's plads. I a)'s tilfælde er det: y = 0^2 = 0. Grafen skærer altså y-aksen i punkt 0 (origo). Her kan du altså starte med at sætte dit første punkt. Du finder det næste punkt ved at sætte 1 ind på x's plads i funktionen: 1^2 = 1. Når du rykker ét trin ad x-aksen, så skal du altså sætte næste punkt ud fra 1 på y-aksen. 2^2 = 4. Ud fra punkt 2 på x-aksen skal du altså sætte dit næste punkt ved værdien 4 ud fra y-aksen. 3^2 = 9. 4^2 = 16 ... osv. Når du har lavet tilpas nok punkter til at kunne se en tendenslinje, så tegner du denne. Du vil her se en eksponentiel voksende linje. 

Det gør du med alle dine funktioner, og til sidst vil du kunne se, hvilke grafer, som krydser hvilke. 

Rasmus

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Det er forkert og misvisende at sige, for funktionen a) y = x2, at y vokser eksponentielt med 2, når x vokser med 1. Der er tale om en kvadratisk funktion, ikke en eksponentielt voksende funktion.

Svar #4
10. marts 2015 af hezzz (Slettet)

Tak for svarene!

Det hjalp virkelig på forståelsen. 

Hav en god aften.

Svar #5
11. marts 2015 af hezzz (Slettet)

Men jeg forstår så ikke helt. 

Hvad nu hvis funktionen er f(x) = x^2 + 4

Hvordan laver man så grafen? 

- Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Det er samme fremgangsmåde som forklaret i #1.

Skriv et svar til: Tegn grafen for denne funktion - Ikke-lineære funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.