Matematik

Hjælp til integral regning?

20. marts 2015 af Henry1505 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Vi er lige startet på integral, og allerede nu er jeg kommet dårligt fra start. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe dette spørgsmål an? Håber I kan hjælpe!

Lad funktionen f være givet ved f(x) = 2x − 3. Tegn graferne for de fire stamfunktioner, der går gennem henholdsvis (1, −1), (1,0), (1,1) og (1,2)

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Find en generel stamfunktion F(x) til f(x) og afstem så den arbitrære konstant k, så at

F(1) = hhv. -1, 0, 1 og 2.

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. marts 2015 af mathon

F(x)=y=x^2-3x+\mathbf{k}         

-1=1^2-3\cdot 1+\mathbf{\color{Red} k}

0=1^2-3\cdot 1+\mathbf{\color{Blue} k}

1=1^2-3\cdot 1+\mathbf{\color{Magenta} k}

2=1^2-3\cdot 1+\mathbf{\color{Orchid} k}

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. marts 2015 af ramobaro

Du skal bare integrere funktionen. 

Der skal altid plusses en konstant på når du har fundet stamfunktionen. 

Herefter skal du insætte dine kordinatsæt (x,y)

på x og y's plads i stamfunktionen, hvor du isolerer K. (ligesom #2 har vist)

Således finder du den k-værdi til lige præcis den stamfunktion der går gennem dit punkt.

Du går tilbage til din stamfunktion og + så det tal på som du fik, da du isolerede K. 

Dette gør du med alle dine kordinatsæt og du vil finde forskellige k-værdier til hver kordinatsæt. 

Håber det var forståeligt, ellers så spørg. Så kan jeg lave et specifikt eksempel til dig. 

Skriv et svar til: Hjælp til integral regning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.