Matematik
Diffus opgaveformulering
Hej
Jeg skal løse en opgave, som er formuleret på følgende måde:
Bestem vinklen imellem tankskibets sejlretning i punkt C og Marie Miljø's sejlretning i det øjeblik, miljøskibet ankommer til olieforureningen.
Jeg er forvirret over denne opgaveformulering. Det vil da ikke give nogen mening at finde en vinkel imellem to modsatrettede vektorer, eller vil det? Og hvad menes der med; 'når miljøskibet ankommer til olieforureningen'? Dette har vel ingen betydning, da sejlretningen er en ret linje og derfor ikke vil ændre vinkel. Se evt. vedhæftede billede.
Mvh. Emil
Svar #1
03. april 2015 af peter lind
Du gør den altså ikke mindre forvirrende ved at udelade en stor del af opgaven. Kan vi ikke få hele opgaven ?
Svar #4
Du ha misforstået opgaven. Med "modsat retning" menes at de har sejlet i hver sin retning i Kattegat d.v.s miljøskibet har sejlet stortset i nordlig retning (NV) og tankskibet i stort set sydlig retning (SV). Det du skal finde er vinklen mellem retningen AB og tankskibets sejlretning mod SV
Svar #5
03. april 2015 af Arccossintan (Slettet)
Så de to vektorers koordinater bliver så:

og

Er det korrekt?
Svar #6
#4 Rettelse: Kattegat skal erstattes med Storebælt.
Jeg har ikke kontrolleret de nøjagtige tal; men det ser rigtig ud
Svar #7
03. april 2015 af Arccossintan (Slettet)
Tak. Kan du også forklare mig, hvad der menes med, at jeg skal medregne en afdrift på 1 m/s i opgave 5 - altså hvordan dette gøres?
Svar #8
03. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
Man antager formodentlig, at olieforureningen bevæger sig med den angivne fart og retning. Man kan så regne 2 timer tilbage og finde positionen, hvor oliepølen skulle være startet, og man kan så tjekke, om det passer med tankskibets sejlrute (både tid og sted).
Svar #9
De betyder at olieforureningen er drevet mod syd med hastigheden 1 m/s. Du skal ud fra tankskibets data se om den tilbage i tiden på et eller andet tidspunkt har været ved olieforureningen
Svar #11
04. april 2015 af Arccossintan (Slettet)
#9 Jeg er i gang med at forsøge at løse opgave 5, men når jeg nu kigger på kortet igen, så giver det ikke ret meget mening for mig, at olielækagen kan være startet et sted, hvor skibet overhovedet ikke har befundet sig 'over', da oliepølen jo netop driver i sydlig retning, så jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået opgaven helt? Selve matematikken i det har jeg intet besvær med, men vil du evt. prøve at forklare mere detaljeret, hvordan jeg skal forstå opgaven? Jeg har nu også opdaget, at der på kortet står, at afdriften er i SØ retning, hvilket har givet anledning til endnu større forvirring.
Svar #12
04. april 2015 af Arccossintan (Slettet)
Men hvis jeg så antager, at afdriftsretningen i stedet for sydlig retning sker i SØ retning, så giver det straks mere mening, da skibet og olielækagen jf. kortet så godt kan have befundet sig i samme position.
Svar #13
04. april 2015 af peter lind
Du har ret i at tankskibet ikke kan have ramt olieforureningen inden for kortet, så jeg vil svare at tankskibet ikke kan være den skyldige.
Jeg kan ikke forklare det med afdriften i retningen SØ. Det kan evt. være at afdriften er forskellig på forskellige steder i bæltet eller at der er en fejl i opgaven
Skriv et svar til: Diffus opgaveformulering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.