Matematik
Statistik - Poissonfordeling
Hej derude.
Jeg har en opgave som lyder følgende:
The number of vehicles passing a certain intersection in the time interval [0,t] is a Poisson process X(t) with mean E[X(t)]=3t, where the unit of tie is minutes.
a) Determine the event, A, at least four vehicles will pass during the rst minute, and, B, at most two vehicles pass during the second minute. Find the probability that both A and B occur.
Det tætteste jeg kan komme på opgaven er:
P(A≥4) x P(B=0) + P(A≥4) x P(B=1) + P(A≥4) x P(B=2)
Men resultat stemmer desværre ikke.
Håber der er nogen der kan hjælpe!
Svar #1
01. maj 2015 af peter lind
P(A) = 1-P(X<4)
P(B) = P(X≤2)
De to hændelser er uafhængige så den søgte sandsynlighed er P(A)*P(B)
Hvorfor passer den ikke ?
Svar #2
01. maj 2015 af Variansen (Slettet)
1-P(X<4) = 0,352768
P(X≤2) = 0,061969
Er hvad jeg får de to sandsynligheder til. Jeg ved at svaret til opgaven er: 0,1493
Når jeg P(A)*P(B) får jeg svaret til: 0,021861
Kan simpelthen ikke hvor min fejl er.
Svar #3
01. maj 2015 af Soeffi
#0The number of vehicles passing a certain intersection in the time interval [0,t] is a Poisson process X(t) with mean E[X(t)]=3t, where the unit of time is minutes.
a) Determine the event, A, at least four vehicles will pass during the rst minute, and, B, at most two vehicles pass during the second minute. Find the probability that both A and B occur.
Det tætteste jeg kan komme på opgaven er: P(A≥4) x P(B=0) + P(A≥4) x P(B=1) + P(A≥4) x P(B=2)
Addition af sandsynligheder forekommer, når der spørges "eller": find sandsynligheden for A eller B. Her bliver du spurgt "og": sandsynligheden for at A og B sker. Dvs. sansynligheden må blive P(A)·P(B), A er X≥4 og B er X≤2. X er antal biler på et minut.
P(A)=1-e-3·(3+4,5+4,5)=0,403
P(B)=e-3·(3+4,5)=0,373
Svar #4
Så må jeg have lavet en regnefejl i at finde P(A) og P(B). Kan nemlig ikke komme frem til facitet.
Men tak for svarene.
Svar #6
I denne her opgave bruger jeg excel, hvor jeg benytter mig af poisson funktionen.
For at finde P(A): 1- P(A=0) - P(A=1) - P(A=2) - P(A=3) - Her er middelværdien (Lamba) lig med 3.
For at finde P(B): P(B=0) + P(B=1) + P(B=2). Her er middelværdien (Lambda) lig med med 6.
Da E[X(t)]=3t.
Svar #7
01. maj 2015 af Soeffi
#6I denne her opgave bruger jeg excel, hvor jeg benytter mig af poisson funktionen.
For at finde P(A): 1- P(A=0) - P(A=1) - P(A=2) - P(A=3) - Her er middelværdien (Lamba) lig med 3.
For at finde P(B): P(B=0) + P(B=1) + P(B=2). Her er middelværdien (Lambda) lig med med 6.
Da E[X(t)]=3t.
Så er det det, der er fejlen: t er tidsrummet, ikke tidspunktet!

Du har i begge tilfælde at λ = 3 og t = 1 (du observerer over ét minut).
Kan Excel finde sandsynligheder for en Poissonfordeling? What a time to be alive ..
Svar #9
Fik lige en aha oplevelsen der!! Mange tak.
Ja, Excel kan efterhånden snart lave en sandwich :)
Ps. opgaven er også løst med det rigtige resultat.
Skriv et svar til: Statistik - Poissonfordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.