Studievalg og videregående studie

International Business på CBS

06. maj 2015 af Uddannelse2016 (Slettet)

Hej alle sammen

Jeg er en HHX-studerende, der pt. går i 2.G. Jeg planlægger at fortsætte på en videregående uddannelse fra sommeren 2016, og her har jeg mere specifikt kigget på International Business på CBS og HA-Almen på enten CBS eller Aarhus Universitet (BSS).

Mine overvejelser går især på jobmuligheder efter endt uddannelse. Der blev sidste år optaget ca. 2750 studerende på HA Almen i Danmark, hvilket jo er et betydeligt antal. Der blev samme år optaget ca. 175 studerende på International Business (heraf et stort antal udlændinge). Når jeg sammenholder dette med hvad jeg ellers har læst på nettet om International Business får jeg den fornemmelse, at det er væsentligt mere velanset at læse International Business. 

Antallet af færdiguddannede er langt mindre, og det er derfor nemmere at 'adskille' sig fra den store HA-almen årgang. Der er mulighed for at blive optaget på nogle forskellige forløb (bl.a. praktik i nogle af landets største virksomheder) som ydermere gør uddannelsen mere attraktiv - hvis man vel at mærke er blandt de bedste på denne uddannelse, hvilket jeg nok ikke bliver. Så er der selvfølgelig også muligheden for et attraktivt studiejob, som såvidt jeg opfatter det bliver væsentligt lettere, hvis man har 'International Business' på CV'et. Derudover siger 'Danmarks højeste karaktergennemsnit' også en del om den genrelle opfattelse af uddannelsen - der virker til at være en del prestige omkring det.

Netop karaktergennemsnittet kan godt blive det, der stopper mig. Jeg ved simpelthen ikke, om jeg kan mønstre et snit på 12,1 som var sidste års krav til kvote 1. Det er ikke umuligt, men det bliver tight.

Såvidt jeg har forstået det, ligner uddannelserne i høj grad hinanden, men at der altså er en række fordele (som beskrevet i ovenstående), der gør det mere attraktivt at vælge International Business.

Mit spørgsmål til jer (som forhåbentlig er en del bedre inde i tingene end jeg) er, om jeg skal give den en skalle med skolen i 3.G, så jeg forhåbentlig kan opnå et tilstrækkeligt gennemsnit? Eller vil en HA-Almen i grove træk give mig de samme muligheder?    

Hilsen Emil


Svar #1
07. maj 2015 af Uddannelse2016 (Slettet)

Jeg tillader mig lige at bumpe en gang. :-)


Svar #2
10. maj 2015 af Uddannelse2016 (Slettet)

Er der slet ikke nogen, der vil give et input? Det ville glæde mig utroligt meget, hvis en/flere ville dele deres oplevelser omkring uddannelsen. :-)


Svar #3
11. maj 2015 af Uddannelse2016 (Slettet)

Bump :-)


Svar #4
13. maj 2015 af Uddannelse2016 (Slettet)

Bump :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. maj 2015 af Mehmot97 (Slettet)

B-U-M-P


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. maj 2015 af Mehmot97 (Slettet)

For at være ærlig, burde du give den en skalde i 3.g, og se om du kan nå op på det niveau, og hvis ikke du kan nå op på det niveau, så må du vælge HA-Almen. 


Skriv et svar til: International Business på CBS

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.