Studievalg og videregående studie

Frustrationer!!!!! STX, HHX, HTX, EUX, EUD.....AAAAARGH

15. maj 2015 af Bookeater

Hej!

Måske en voldsom overskrift, men åh, hvor kan valget af ungdomsuddannelse dog være frustrerende!

Kort sagt: jeg ANER ikke hvad jeg vil efter 9. klasse. Eller jo, der er da nogle ting jeg kan udelukke (bl.a. EUX, EUD og HHX samt 10. klasse)

Til gengæld ved jeg, at jeg, efter min ungdomsuddannelse, vil noget med design - jeg vil gerne ind på Kolding Designskole, eller designskolen i KBH, måske (jeg kan ikke lige huske hvad den hedder)

MEN: Når jeg sidder og kigger igennem hvad der er mulighed for at tage af ungdomsuddannelser, er på brobygning og får studievejledning af UU-vejlederen på min skole, bliver jeg nærmere forvirret end jeg bliver klogere på hvad jeg vil.

Jeg kunne godt tænke mig en studieretning (ligemeget om det er HTX eller STX eller noget helt tredie) som indeholdt både sprog (engelsk A, tysk på minimum B) og noget kreativt som IKKE er musik (jeg synes musik er fedt, men jeg skal ikke bruge det til noget, hvis jeg vil være designer, og så føler jeg lidt, at de tre år med musik A vil være spildt...) Jeg kunne fx godt tænke mig design B, hvilket gymnasierne i Vejle så stopper med at udbyde fra næste år... HTX i Vejle har en studieretning, som er præcis så kreativ, som jeg ønsker det, men det eneste sprog der er, er Engelsk B, hvilket jeg ikke synes er nok. Jeg vil også gerne have matematik A, hvilket jeg heller ikke kan få på HTX Vejle (som valgfag kan mna dog hæve enten Engelsk eller Matematik til A-niveau, men jeg vil jo så gerne have begge...)

Mine drømmefag, ville nok være noget i retning af:

Dansk A

Engelsk A

Matematik A

Tysk B eller evt A

Design B (eller A, men det er umuligt i det meste af Danmark...)

Billedkunst B

Evt. dramatik C

Historie A

Samfundsfag C eller B

+ Alle de andre obliatoriske fag der nu måtte være

Er der nogen, som har erfaringer, og kan dele ud af dem omkring valg af ungdomsuddannelse? Hvilke problemer stod I med? Har I et bud på hvad der muligvis kunne være en løsning på mit valg af uddannelse (jeg ved godt at det er 100% mit valg, men vil gerne høre andres erfaringer)

De gymnasier, jeg umiddelbart har mulighed for at gå på (i forhold til beliggenhed) er:

Rødkilde gymnasium (STX)

Rosborg gymnasium (STX)

Campus Vejle (HHX)

Vejle tekniske gymnasium (HTX)

Syddansk erhvervsskole Vejle (EUD, EUX)

Evt: Hansenberg i Kolding eller Learnmark i Horsens.

Jeg håber ikke, mit indlæg er alt for forvirrende, trods en hel del paranteser...

På forhånd tak

Bookeater


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2015 af MaibritG

Nu ved jeg ikke hvilken linje, du vil ind på ift. designskolerne, men er det modelinjen, kunne det være en fordel, at vælge HTX i Vejle, da de udbyder en tekstil-linje som teknikfag. Du må nok erkende, at du ikke kan få alle dine ønskefag, hvis du vælger HTX, hvor du vil skulle vælge mellem matematik A og Engelsk A. Dertil vil du ikke få tysk B, Historie A eller Billedkunst B, da det som sådan ikke udbydes på teknisk gymnasium. Tilgengæld vil du få andre spændende fag, der målretter sig mod designfeltet og produktudvikling. Der er tilvalg og fravalg uanset hvad - og det vil også gøre sig gældende, hvis du vælger STX.

Spørgsmålet er så hvad du er villig til at "ofre" og om du arbejder bedst med en teoretisk tilgang til undervisningen eller om du er mere til et praktisk aspekt?

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
15. maj 2015 af Bookeater

#1
Tak for svar!
Det er dog ikke tekstil-linien jeg ønsker at blive en del af. Enten skal det være kommunikationsdesign eller industrielt design. Jeg hælder nok mest til kommunikation. Allerhelst vil jeg gerne være grafisk designer! Jeg skal bare lige finde ud af hvad der er mest optimalt at vælge for at blive dette.
---
Varme hilsener
Bookeater

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2015 af MaibritG

Det jeg vil foreslå, retter sig mod fag, der kan styrke dine muligheder (og kompetencer) for at komme ind på designskolerne, der har en speciel optagelsesprocedure i form af en praktisk optagelsesprøve (hjemmeopave) og et efterfølgende interview, hvis du kommer så langt. Derfor vil mit bud være, at vælge  kommunikation/IT-linjen eller Digital Communication & Media-linjen (kommunikation/it A, engelsk A og mediefag C) som den hedder på VTG. Dertil kan du så vælge design C og materialelære C/andet C-fag suppleret med tekstil-teknikfaget.

Det afskærer dig godt nok fra matematik A, men det er egentlig ikke nødvendig i designsammenhænge medmindre at det er nogle af designingeniør-retningerne. Det betyder dog at du i din sommerferie kan supplere matematik B-A.

Allerhelst vil jeg gerne være grafisk designer! Jeg skal bare lige finde ud af hvad der er mest optimalt at vælge for at blive dette.

Du vil i bunden af denne side (se boksen "Mulige uddannelser") kunne se andre uddannelser, der måske kunne være interessante for dig, hvis du ikke kommer ind på designskolen: https://www.ug.dk/job/designoggrafiskarbejde/grafdesign/grafisk-designer

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
15. maj 2015 af Bookeater

Igen; tusind tak for svar!

Skriv et svar til: Frustrationer!!!!! STX, HHX, HTX, EUX, EUD.....AAAAARGH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.