Eksamensforberedelse

Den kolde krig

07. juni 2015 af xoxogossipgirls (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvad er helt præcis forklaringen til den kolde krigs afslutning. Skal til mundtligt oplæg. Og ved ikke helt hvad jeg skal sige til det.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2015 af Huynh10 (Slettet)

Jeg tror ikke der en en præcis forklarning på den kolde krigs afslutning, men man siger at en af grunden til at den sluttede var fordi at Sjovetenunionen faldt fra hinanden. Håber det hjælper


Svar #2
07. juni 2015 af xoxogossipgirls (Slettet)

Men hvordan? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2015 af Huynh10 (Slettet)

Jeg aner det ikke. Jeg havde en dårlig histoire lærer

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2015 af Soeffi

#0 Hvad er helt præcis forklaringen til den kolde krigs afslutning. Skal til mundtligt oplæg. Og ved ikke helt hvad jeg skal sige til det.  

Det kommunistiske Østeuropa fik stadig større økonimiske problemer i løbet af 1970erne og -80erne. Mikhail Gorbatjov, der blev Sovjet Unionens leder i 1985 forsøgte reformer, der førte til større åbenhed, men ikke bedre økonomi. I 1989 fald muren, dvs. det blev tilladt for Østtyskere at rejse til vesten. Samtidig opstod der oprør mod de kommunistiske regeringer i andre Østeuropæiske lande, mest voldeligt i Rumænien, hvor lederen henrettes. Delstaterne i Sovjet Unionen, f.eks. Ukraine og de Baltiske stater forlangte selvstændighed og Sovjetunionen gik i opløsning. I 1991 erstattes Sovjetunionen af selstændige stater hvoraf nogle indgik et forbund, der på dansk kaldes SNG.


Skriv et svar til: Den kolde krig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.