Dansk

Tips om den mundtlige eksamen

07. juni 2015 af Stræbende - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg skal om nogle dage op til den mundtlige prøve i dansk. En af de ting som jeg er lidt forvirret over er hvordan man præsenterer sit oplæg. Jeg har som et eksempel en novelle på 4-5 sider, hvor jeg henviser til konkrete sætninger som belæg af min analysepunkter. Hvordan skal dette foregå? Skal jeg bladre mellem siderne for at vise hvor det specifikt er eller skal jeg sprede alle siderne ud på bordet så man for et bedre overblik. Derefter er jeg også forvirret over den sammenhæng min analyse skal komme i. Er det okay at komme med eksempler hist og her på baggrund af hvor jeg er nået i mit oplæg?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2015 af ghlajskel (Slettet)

Altså, jeg ved ikke om jeg har forstået spørgsmålet. Men hvis jeg skulle op i prøven, vil jeg have markeret i teksten de steder jeg vil llæse op altså eksemplerne, med en overstregningstus. Og har noteret det i min synopsis sidetal og linje, og kun bruge synopsis. Da det vil virke for rodet at have alle papir ud over det hele. 

Jeg vil have lavet min analyse på en måde, så der vil være en rød trød igennem, og at det giver mening, for det bliver man nemlig også bedømt på. 

Når jeg så på min synopsis f.eks er nået til punktet fortællerstil, (3. person i det her tilfælde) så har jeg skrevet side 3 linje 24 ved siden af en blyant.

Så bladre jeg til side jeg, hvor det er markeret det eksempel og efter at have læst det vil jeg bruge det til noget. Det er ikke NOK at give eksempler man men skal bruge dem til noget. Så derfor vil jeg sige hvilken påvirkning det lige præcis har at bruge 3. person og ikke 1. person. 

Håber jeg fik besvaret dit spørgsmål

Skriv et svar til: Tips om den mundtlige eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.