Matematik

Descartes og Fermates

14. juni 2015 af Y2015 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej - er der nogen, der gide hjælpe med at forklare el. henviser til en kilde for at forstå hvad Descartes normalemetode er?

Det er en math mundtlig eksamens sp., som jeg skal op til i morgen. Opgaven lyder:

Gennemgå enten Decartes normalmetode eller Fermats tangentmetode i detaljer og sammenlign med moderne tangentbestemmelse vha. differentialregning. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2015 af Toonwire

Descartes' metode beregner det samme som Fermats' metode, med den forskel at der ved brug af Descartes' metode ikke benyttes infinitesimaler. Det er dog en både længere og mere kompliceret måde at gøre det på, rent algebraisk.

Jeg har aldrig selv arbejdet med eller brugt Decartes normalmetode og kan ikke give en særlig uddybende forklaring, men du kan læse mere om den her (engelsk):
https://www.maa.org/sites/default/files/pdf/upload_library/22/Allendoerfer/suzuki339.pdf

Svar #2
14. juni 2015 af Y2015 (Slettet)

Jeg synes, det er et hovedpine, dette emne. Hvilke af de to vil være mere overskuelig at forklare til en mundtlig eksamen i dit synespunkt? 

Jeg har fundet dette llnk. Tror du, det vil være nok hvis jeg præsentere nogenlunde det der står på videoen?

https://www.youtube.com/watch?v=NaecQhUh9YE

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2015 af Toonwire

Forfærdelig lydkvalitet i den video xD

Men hvis du kan præsentere det der bliver omtalt, ville jeg mene at du har lavet en tilfredsstillende redegørelse for metoden.

Jeg syntes personligt at Fermats metode er nemmere, fordi den har en større relevans til den "moderne" måde at gøre det på. Her bruges der nemlig grænseværdier.

Svar #4
14. juni 2015 af Y2015 (Slettet)

Ja, forfærdlig emne og tilsvarende forfærdlig lydkvalitet. :)

Generalt er jeg ikke så glad for fransk mændene, men alligevel vælger jeg nu Fermats.

Du har ret at det er nemmere med Fermats. Jeg er i gang med at desponere en præsentation om hans metode. Nu håber jeg at jeg ikke trække om dette emne. 

Du skal have mange tak for din hjælp! :)

Skriv et svar til: Descartes og Fermates

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.