Matematik

Brøker og bogstaver puha

22. august 2015 af Sechi - Niveau: C-niveau

Jeg står i den situation, at matematik virkelig giver mig problemer haha ;-)

Jeg står med følgende brøkregnestykker

2/x + 4/y

Jeg har fundet frem til et svar på denne, som jeg dog ikke er sikker på er rigtigt. Derfor kunne jeg godt tænke mig en forklaring på hvordan man gør step for step.

a+2b/a

Denne har jeg også prøvet mig lidt frem med, men jeg kan simpelthen ikke komme frem til et svar der giver mening. 

-Jeg kan godt se at jeg behøver træning i mine matematiske færdigheder ;-) På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. august 2015 af peter lind

Du skal finde fællesnævneren. Den er produktet af nævnerne altså her x*y. Ganger du den første brøk i tæller og nævner med y får du det første led med fællesnævneren. Tilsvarende skal du have andet led på fællesnævner. Derefter kan du adderer tællerne

Brugbart svar (1)

Svar #2
22. august 2015 af Therk

I stedet for at se det som brøker og bogstaver, som er ren volapyk, så prøv om du kan tænke på det som brøker med ubekendte tal.

Lad mig prøve om jeg kan hjælpe dig lidt med din "bogstavsforvirring". Følg instruktionerne herunder og se om det hjælper dig:

\rule{7cm}{0.4pt}

Du havde følgende brøkregnestykke:

\frac 2x + \frac 4y

og jeg formoder vi skal "sætte på fælles brøkstreg".

Kan du løse en lignende opgave?

\frac 25 + \frac 47

Gør det og få samtlige mellemregninger med.

Tag derefter en grøn og en rød highlight-tusch og farv i alle dine mellemregninger 5 og 7. Erstat dem nu med x og y, dog med den eneste forskel at hvor du får 35 (5\cdot7 = 35), erstat det med x·y (vi kender ikke produktet af de to ubekendte!)

Brugbart svar (1)

Svar #3
23. august 2015 af mathon

\frac{2}{x}+\frac{4}{y}\; \; \; \; \; x\neq 0\; \; y\neq 0

Brøker kan ikke adderes uden at have samme nævner = fællesnævner FN.
FN=x\cdot y

\frac{2}{x} forlænges med y                       \frac{4}{y} forlænges med x

\frac{2\cdot y}{x\cdot y}+\frac{4\cdot x}{y\cdot x}

\frac{2y}{xy}+\frac{4x}{xy}                        noteret uden gangeprik og yx=xy

Nu kan brøkerne adderes dvs komme på fælles brøkstreg, da de "er samme slags" = har fælles nævner:

\frac{2y}{xy}+\frac{4x}{xy}=\frac{2y+4x}{xy}=\frac{4x+2y}{xy}    med tælleren ordnet alfabetisk.

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. august 2015 af mathon

alment
                    \frac{t}{n}=\frac{t\ae ller}{n\ae vner}=\frac{antal}{hvad\; der\; t\ae lles}

Skriv et svar til: Brøker og bogstaver puha

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.