Afsætning

Nedskrivning i virksomheder

19. september 2015 af nux23pcz (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg er ved at lave en aflevering i afsætning, og så støtte jeg på ordet "nedskrivning". Jeg har prøvet at søge på nettet, hvad det betyder, men jeg kunne ikke forstå, hvad der stod. Er der nogen her, som kan forklare mig meget simpelt og enkelt, så jeg forstår det. Gerne med et eksempel! På forhånd mange tak:)

I teksten lyder det "Ifølge topchef Mikael Kold skyldes minusset udelukkende, at Intersport tog en nedskrivning på 9,5 mio. kr. i forbindelse med konkursen i Sport On Top, der drev flere underskudsgivende forretninger i Nordjylland."


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. september 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

En nedskrivning er typisk betegnelsen for den bogføringsaktivitet der følger efter erkendelsen af at et aktiv ikke længere har den værdi som den er opført til i regnskabet.

Intersport ejer aktier for 9,5 mio i Sport On Top, hvilket de er bogført til i Intersports regnskab. Sport On Top går konkurs, dvs. aktierne bliver værdiløse og derfor nedskrives deres værdi (formegentlig til 0) med 9,5 mio. Nedskrivningen af aktivet påvirker således resultatopgørelsen negativt.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Nedskrivning i virksomheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.