Dansk
hjælp til dansk opgave
Kan ikke helt forstå opgave formuleringen:
Du skal først redegøre for transaktionsanalyse og for de vigtigste begreber i samtaleanalyse som sproghandlinger, samarbejde, høflighed, undertekst, face og facework, ud fra baggrundsteksten samtale og regler for sproglig opførsel.
Analyser herefter udskriften ved hjælp af de teorier og begreber, som du har redegjort for. ?
Hvad menes der med udskriften? er det den tekst vi har fået som vi skal analyser ved hjælp af de teorier og begreber vi har lært?
Svar #1
20. september 2015 af sims10000 (Slettet)
Du har lært nogle begreber. De begreber skal du fortælle hvad betyder:
"Facework:
Når en person gør en aktiv indsats for ikke at tabe ansigt overfor........ osv".
Derefter skal du så fortælle hvor disse begreber optræder i den tekst i har fået udleveret (udskriften) og hvilken betydning det har for teksten at de er der. Nu kan jeg ikke se teksten, så er lidt svært for mig at fortælle dig, hvor det kan ses. Dog tror jeg hovedsaligt opgaven er lavet til at lære dig at finde begreberne i tekster og udnytte det i dine analyser fremover. Ikke så meget andet :)
Mvh. Simon Hansen - Finddating.dk.
Svar #2
20. september 2015 af HFNU (Slettet)
1000 tak:) mente også det var det jeg skulle, kunne bare ikke forstå det med udskriften, men det er jo bare den tekst vi har fået.
Svar #3
20. september 2015 af HFNU (Slettet)
Jeg har et spørgsmål omkring en tekst, hvor baggrunden er en politibetjent og en indsat. Vagten mistænker den indsatte for at være psykisksyg, idet han græder hysterisk og ringer konstant på klokken.
2politibetjente går ned for til ham i detentionen, men kun den ene taler man den indsatte.
Samtalen:
Politibetjent(p) Thomas! Prøv lige at trække en gang tilbage. Hvad er der galt med dig Thomas? jeg skal vide, om du har det det dårligt.
Thomas(T) : Jamen det har jeg. Jeg kan ikke komme i skole.(græder)
P: Udover du ikke kan komme i skole....?
T: Ja, hvad mener du?(græder)
Kan man godt sige at politibetjenten er den kritiske forældre ? hvor Thomas er det naturlige barn?? og kan det godt skifte?? f.eks. at politibetjenten bliver omsorgfuld?? osv.
Håber -der kommer et svar
Skriv et svar til: hjælp til dansk opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.