Dansk

Toulminsmodel

20. september 2015 af amalii (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er igang med at skrive en kronik, hvor jeg selvfølgelig skal kigge på argumentationen.

Jeg har kigget på retoriske spørgsmål, appelformerne osv. Jeg har også analyseret sætninger hvor jeg har fundet påstand, belæg, styrkemakør og hjelmen. Men så kom jeg til at tænke på, hvad kan jeg egentlig bruge denne "analyse" til, det øger jo till troværdigheden til afsenderen. Nogen der har hjælpe med hvad jeg egentlig kan bruge Toulmins model til :D

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2015 af Stats

hjelmen - nu er det ikke en hjelm, men en hjemmel.

Toulmins model anvendes til at opbygge argumentationer. Dermed kan man også bruge den til at analysere andres argumentationer.

- - -

Mvh Dennis Svensson

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. september 2015 af ElMalek (Slettet)

Som du nok allerede ved, skrives der i kronikker blandt andet en redegørelse. Heri redegøres for, hvad afsenderen reelt fremlægger/siger. Argumentationsanalysen har fokus på, hvordan afsenderen siger det. Du ved allerede, at der findes en række forskellige virkemidler, og her er det interessant at undersøge, hvilke virkemidler afsenderen har anvendt, samt med hvilket formål. Husk, at du ikke skal opremse alle mulige forskellige argumenttyper men have fat i dem, der anvendes frekvent, da disse oftest er særligt karakteriserende.

Svar #3
20. september 2015 af amalii (Slettet)

Jeg er godt klar over jeg ikke bare skal nævne en række forskellige argumentationskneb, men jeg skal forklare hvad de gør. Eksempelvis nævner jeg etos fordi hun er psykolog og anvender ekspertviden, som vækker tillid til læseren osv. 

Men jeg kan egentlig ikke se hvad jeg skal bruge Toulmins model til, den fortæller mig jo ikke noget om hvad forfatteren gør for at overbevise modtageren :-). Måske skal jeg bare droppe det med Toulmins model...

Brugbart svar (0)

Svar #4

Modellen er ikke så central for din kronik. Den er bare et middel. For dig handler det bare om at analysere argumentationen, og forklare, hvilke virkemidler forfatteren har anvendt - og Toulmins model kan du anvende som et redskab hertil. 

Svar #5
20. september 2015 af amalii (Slettet)

Har lige vedhæftet et lille uddrag. Kan man godt inddrage Toulmins model på den måde eller er det forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Jeg har sendt dig en besked.

Skriv et svar til: Toulminsmodel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.