Dansk

Skal der komma i denne sætning?

16. oktober 2015 af PernilleWiKi - Niveau: A-niveau

Jeg læst en masse kommaregler igennem, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg har placeret kommaerne rigtigt i denne sætning:

Det viser, hvad hun brænder for, og det viser, at hun, som den manglende brik i puslespillet, passer ind.

Skal der komma omkring: "som den manglende brik i puslespillet" eller ikke? Det er en indskudt sætning, men der er jo intet neksus i sætningen. Håber, der er nogen, der kan hjælpe!

På forhånd tak!

Vh,

Pernille


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2015 af pvmnr (Slettet)

er ikke 100, men tror ikke der skal komma foran "og". Men derudover havde jeg gjort det på samme måde. 


Svar #2
16. oktober 2015 af PernilleWiKi

Hmmm er ret sikker på, er der skal komma foran 'og'. For 'brænder' er udsagnsled og 'hun' er grundled. 'Viser' er udsagnsled og 'det' er grundled, så der skal være komma imellem. Men jeg er usikker på, om der skal komma om den indskudte sætning, når der ikke er udsagnsled og grundled i denne... :-/

Jeg har læst reglerne omkring parantetiske sætninger, men jeg synes stadig ikke, det giver svar på, om der skal komma rundt om denne sætning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. oktober 2015 af Stygotius

Det hele afhænger af om du vil bruge startkomma eller ikke.

Med startkomma: "Det viser, hvad hun brænder for, og det viser, at hun som den manglende brik i puslespillet passer ind.

Uden startkomma: "Det viser hvad hun brænder for, og det viser at hun som den manglende brik i puslespillet passer ind.

Brugen af startkomma er valgfri.

....................Hvad i alverden får denne PernilleWiKi til at kalde "som den manglende brik i puslespillet" for en sætning ???????


Skriv et svar til: Skal der komma i denne sætning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.