Fransk

AKUTHJÆLP I FRANSK

16. oktober 2015 af youkno (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej 

Jeg har formuleret disse franske sætninger omkring skolen, som jeg håber at du vil rette for mig og forklar mig gerne fejlen :))


Il y a du monde dans ma école= der er mange mennesker i min skole
J `aime la école parce que c`est tres intéressant et instructif = jeg kan lide skolen fordi det er interessant og lærerigt
Je pense la formation est tres vital et tout le monde doit une = jeg synes at uddannelse er livsvigtigt og alle skal have en
Le system scolaire français est tres différent (end det danske) - hvordan siger man det? = det franske skolesystem er meget anderledes end det danske
Ma matiére préfèrée est l`anglais = mit yndlingsfag er engelsk

På forhånd mange tak ! 


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2015 af french doctor

Hej

Fint arbejde - der er nogle småting, du skal huske, som du kan se nedenfor.

Gem forklaringerne i et dokument på computeren og kald det fx "Fransk tjekliste", så du kan bruge den næste gang, du skriver fransk og tjekke, at du er opmærksom på dem. Og efterhånden notere andre guldkorn til din tjekliste - så du hele tiden bliver bedre.

Bon courage et bonne continuation.

Sincèrement

Thomas

Il y a du monde dans ma école [det er rigtigt, at "école" er hunkøn = ma. Men da franskmænd ikke er så pjattede med vokalsammenstød (ma école), skal der bruges hankøns-formen i stedet for "ma"]= der er mange mennesker i min skole
J `aime [Du har brugt den forkerte tast for at lave accenten. Her skal du bruge en apostrof (') - den sidder på tastaturet lige til højre for bogstavet 'ø': J'aime] la école [Hvordan kan du undgå vokalsammenstød her?] parce que c`est [ret til apostrof] tres [Tjek staving - der mangler en accent] intéressant et instructif = jeg kan lide skolen fordi det er interessant og lærerigt
Je pense [Du mangler det lille franske ord for "at": jeg synes at....] la formation est tres vital et tout le monde doit une [Det betyder: "skal en" - så her mangler noget] = jeg synes at uddannelse er livsvigtigt og alle skal have en
Le system [Tjek stavning] scolaire français est tres différent (end det danske [Du må formulere det lidt anderledes på fransk: hvis man sammenligner med det danske]) - hvordan siger man det? = det franske skolesystem er meget anderledes end det danske
Ma matiére préfèrée est l`anglais [Ret til apostrof] = mit yndlingsfag er engelsk

På forhånd mange tak ! 

- - -

Sincèrement Thomas


Svar #2
17. oktober 2015 af youkno (Slettet)

Merci :)

Au revoir 


Skriv et svar til: AKUTHJÆLP I FRANSK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.