Engelsk

engelsk essay

18. oktober 2015 af Jpz56cwg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Er der nogen der lige kan forklare mig hvad kohærens er og hvordan man bruger det i et engelsk essay?

tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. oktober 2015 af 123434

Kohærens, kohæsion og konnektorer er alt sammen noget, der skaber sammenhæng i en tekst 

Kohæsion

Kohæsion drejer sig om sammenhængen fra den ene sætning til den anden. Kohæsion kan dannes ved henvisning til genkommende elementer ved hjælp af pronomier/stedord og grammatisk tid

Sofie er en ung piger, der går på gymnasiet. Når hun bliver student, har hun planer om at søge ind på jurastudiet

Prominomierne, altså stedord, skaber en logik og sammenhæng

Kohærens 

Kohærens har mere overordnet noget at gøre med emnerne i teksten. Man kan tale om et semantisk felt. F.eks. ordene medicin, reumatologisk, astmatisk bronkitis, imflammation osv. er ord, der peger hen mod det medicinske felt. At ordene befinder sig inden for samme felt skaber en vis sammenhæng og logik for læseren. Vi identificerer lynhurtigt, hvilket emne vi har med at gøre

Konnektorer 

Forbinder sætninger med hinanden, så der skabes en vis sammenhæng

f.eks.

Maria forlod sin kæreste, som hun havde været sammen med i 12 år

Da jeg stod op, tog jeg straks mit tøj på

Konnektorerne forbinder sætningerne, så man ved, at de sætningerne hænger sammen med hinanden. 

Da, først, og, at, der, som, hvor, derefter, så osv. er konnektorer, der binder sætninger sammen


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. oktober 2015 af 123434

Dit essay skal være sammenhængende, så det er en gode ide at benytte f.eks. konnektorer, kohærens eller kohæsion til at skabe sammenhængen


Svar #3
20. oktober 2015 af Jpz56cwg (Slettet)

Tusind tak for hjælp. Det var en stor hjælp :-) #1


Skriv et svar til: engelsk essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.