Matematik
Hvordan kan det matematisk lade sig gøre?
SE VEDHÆFTET FIL.
Jeg sidder med opgave 7 d.
Svaret på a er: y=393x+3895.
Jeg har fået at vide at svaret på d er: man sætter de to ligninger lig med hinanden:
393x+3895=779x+2995
3895-2995=779x-393x
900=386x
900/386=386/386x
2,3=x
Jeg forstår godt selve ligningen, det er ikke problemet, men jeg forstår ikke hvorfor man kan opstille de to ligninger over for hinanden og det så kan give et svar på opgave d, nemlig hvor mange år der går før fryser A er mindre end de samlede udgifter til fryser B. Hvordan kan det rent matematisk lade sig gøre??
Håber virkelig at nogen kan forklare! :-)
Svar #1
22. oktober 2015 af peter lind
Det drejer sig jo om pæne lineære funktioner, så værdierne springer ikke helt vilkårligt. Du skal altså finde hvornår udgifterne til de to frysere er lige store. Den finder man så ved at sætte de to funktionsudtryk lig med hinanden. Lav evt. en graf for de to funktioner
Svar #2
22. oktober 2015 af Stats
393x + 3895 = 779x + 2995
Det ville også være mere korrekt at anvende "≤" i stedet for "="
Mvh Dennis Svensson
Svar #3
22. oktober 2015 af MMLL13
Peter Lind, så når man skal finde ud af, hvornår ligninger er "lige store", så kan man bare sætte ligningerne over for hinanden?
For jeg ville have siddet og gættet og sat tal ind på x'ets plads, som jo er antal år efter køb og så regnet det ud på den måde..
Skriv et svar til: Hvordan kan det matematisk lade sig gøre?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.