Dansk
Latteren i hjertet
Hej med jer
Nogle som har læst og lavet en personkaraktatik af faren?
Plzz skal aflevere den inden dagen er omme og har prøvet og finde på nettet, men kan ikke finde noget som helst. Plzz en som helst hjælp!
Tak for forhånd.
Svar #1
24. oktober 2015 af 123434 (Slettet)
Har ikke læst den, men vil gerne hjælpe på vej. Prøv at kobl noget indre og ydre karakteristisk på faderen udfra de informationer, du har fået fra teksten
Ydre karakteristik
Kan læses uden på personen
Alder, beklædning, udseende, job, bolig, familieforhold, køn
Indre karakteristik
Kan læses inde i personen
Tanker, følelser, oplevelser/erfaringer, drømme, egenskaber, personlighedstræk, holdninger
Personens relationer
Til omgivelserne/miljøet, til andre mennesker, til sig selv
Hvordan er personens forhold til andre mennesker?
Er personen i konflikt med sig selv eller det miljø, han eller hun kommer fra
Svar #2
24. oktober 2015 af Stats
Jeg plejer at lave inddelingen:
Fysiske kendetegn
• Køn
• Alder
• Udseende
• Påklædning
• Fysisk kropsholdning
• Fysiske helbredstilstand
Sociale kendetegn
• Social netværk (familie, venner, bekendte osv.)
• Økonomi
• Boligforhold
• Uddannelse
• Arbejde
• Interesser
• Tilhørsforhold til egn, land
• Social status
Psykiske kendetegn
• Selvopfattelse (Selvtillid, selvværd)
• Følelsesmæssig tilstand (lykkelig, glad, ked af det, sur, osv.)
• Personlige karaktertræk (Tålmodig/utålmodig, åben/lukket, aktiv/passiv osv.)
Kulturelle kendetegn
• Social arv (viden, holdninger og personlighedstræk som personen har fra miljøer og familie)
• Livsværdier (Forhold der lægges stor betydning, der kommer til udtryk i hans væremåde. Eks normer, livsstil, moral, holdninger, etik, ønskedrømme osv.)
HUSK:
Gennemgår personen nogen udvikling? og -
Hvis det er en person der er særlig (eks hovedpersonen), så er det oftest her, der kan hentes point ved at fortælle, hvad forfatteren vil fortælle gennem den person. Er der nogen værdier som han har tillægt personen, som han tager afstand fra? Sympatisere han med hovedpersonen? osv. osv.
Mvh Dennis Svensson
Svar #3
24. oktober 2015 af prettygirl99 (Slettet)
nå okay tusind tak
men har I så ikke læst bogen??
Svar #5
24. oktober 2015 af prettygirl99 (Slettet)
men er der nogle af jer som hvad forfatteren mener til det her?
”Men man må da kunne gøre noget?” ”Det gør vi jo også. Vi må ændre folks tankegang. Men det tager generationer.” ”Men skulle man så ikke støtte dem, der faktisk tænker sådan lidt anderledes allerede nu?” ”Jeg ved godt, hvad du snakker om. Eller hvem. Og vi er enige. Men man kan ikke bare lige lave verden om sådan på én gang.” Han provokerede mig. Jeg gav igen ved at spørge dumt: ”Hvorfor ikke?”Han sprang op, så stolen væltede bagud, og så hamrede han en knytnæve i bordet: ” Det kan man bare ikke! Fat det! Jeg har prøvet! Jeg har fandme prøvet!”
Skriv et svar til: Latteren i hjertet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.