Samfundsfag

Opstil to hypoteser, der kan forklare sammenhængen mellem graden af lykke og BNP pr. indbygger - hjælp

31. oktober 2015 af CaroHviid (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen!

Jeg skal i en samfundsfagsaflevering opstille 2 hypoteser der kan forklare sammenhængen mellem graden af lykke og BNP pr. indbyggere.

Jeg forstår godt hvordan man konkret laver en hypotese (med et fordi med i) men er helt blank hvilke 2 hypoteser jeg kunne lave... Nogen foreslag? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2015 af ChriIN (Slettet)

1) Jo højere bruttonational produktet er i et land, desto lykkeligere føler befolkningen sig. 

2) Lande med et lavt bruttonational produkt, har en mindre lykkelig befolkning.

Svar #2
05. november 2015 af CaroHviid (Slettet)

De lyder godt, men for at det skal være en hypotese skal man altså inkludere et fordi - hvordan kunne de så lyde tror du?

Ellers mange tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. november 2015 af Studscientpol (Slettet)

Det er ikke korrekt... De er fine hypoteser.

Svar #4

Det står altså her?

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. november 2015 af Studscientpol (Slettet)

Hvilken tekst refereres det konkret fra? 

Svar #6

“Opstil to hypoteser der kan forklare sammenhængen mellem graden af lykke og BNP pr. indbygger, som vist i figur 1. Hver af hypoteserne skal understøttes af en faglig begrundelse”

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. november 2015 af Studscientpol (Slettet)

Men hvad er kilden? Du har vedhæftet et skærmbillede, du selv kunne have skrevet ;) 

Brugbart svar (0)

Svar #8

Jeg har desuden også kigget min metodebog gennem fra statskundskab, og der står intet om, at en forklarende hypotese skal indeholde da eller fordi. En forklarende hypotese skal kunne undersøge de kausale sammenhænge mellem variable. 

Til svarende er der også beskrivende hypotese, som man bruger til at opnå teoretisk funderet indsigt i et fænomen beskrivelse. 

Svar #9
06. november 2015 af CaroHviid (Slettet)

Desværre, det er sådan min lærer vil have det. Tror ikke der er så meget hjælp at hente her, ellers tak!.

Brugbart svar (0)

Svar #10

Det er desværre et stort problem at jeres lærer underviser jer i noget usandt. 

Svar #11
09. november 2015 af CaroHviid (Slettet)

Det er ikke usandt...

Skriv et svar til: Opstil to hypoteser, der kan forklare sammenhængen mellem graden af lykke og BNP pr. indbygger - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.