Matematik
Reduceringsudtryk
Hej, sidder lige med et udtryk der skal reduceres.
a - {a2 - [a2 - (1-a) · (2-a) + 2] }
Allerførst hvordan afgøres det om det er en plusparentes eller en minusparentes?
Er det fx hvis der står et minus foran det første a ?
Svar #1
11. november 2015 af SuneChr
{} er en minusparentes
[] er en minusparentes
()·() er en minusparentes for hele produktet samlet i en fællesparentes for () og ()
Svar #2
11. november 2015 af SådanDa
Ideen er blot at man i stedet for -(a+b) kan skrive -1*(a+b) og så gange ind i parantesen -(a+b)=-1*(a+b)=-1*a+-1*b=-a-b, så det afgøres af om der står minus foran parantesen :)
Svar #3
11. november 2015 af Jegvedingenting
Vil første trin så se sådan her ud, hvis jeg ophæver inderste parentes ()
a - {a2 - [a2 - 1+a · 2+a + 2] }
Og kan man trække "1+a og 2+a" sammen så der i stedet står 1a * 2a?
Svar #4
Nej, [a2-(1-a)(2-a)+2]=[a2-(2-a-2a+a2)+2], altså find først produktet af paranteserne når de ganges, så kan du opløse efter!
Svar #5
Ah ja! Jeg glemte helt at de jo skal ganges ind i parenteserne.. Jeg prøver lige igen, smider mit bud ind om et par minutter, tak indtil videre ;-)
Svar #6
a - {a2 - [a2 - (2-a-2a+a2) + 2] } ganger ind i parentes
a - {a2 - [a2 - 2+a+2a-a2 + 2] } skifter fortegn da det minusparentes
a - {a2 - a2 + 2-a-2a+a2 - 2] } ophæver firkantede parentes og husker at skifte fortegn igen (et alle udtrykkene der skal ha skiftet fortegn eller kun "-2" ?
a - a2 + a2 - 2+a+2a - a2 +2
Er ovenstående det korrekte udtryk at komme frem til som så skal samles og reduceres til det endelige facit?
Hvis a - a2 + a2 - 2+a+2a - a2 +2 er korrekt hvordan reducerer jeg det yderligere.. har prøvet et par gange nu men får ikke facittet 4a-a2
På forhånd tak
Svar #7
Det ser rigtigt ud, men ja det skal lige samles! Man kan vælge at samle hen ad vejen, altså for eksempel i den inderste parantes får du jo (2-a-2a+a2) det kan samles til (2-3a+a2), tilsvarende kan du hver gang du har opløst en parantes lige samle udtrykket, det gør det måske mere overskueligt, men det er også helt fint bare at samle til sidst :)
Svar #8
Hvis andre skulle få brug for hjælp til at reducere udtrykket helt færdigt:
a - a2 + a2 - 2+a+2a - a2 +2
a - 2+a +2a - a2 +2 (her ligger a tæt opad -2 så nybegyndere som mig skulle tro at de er sat sammen som 2a men nej.)
a+a + 2a -2 +2 -a2
4a - a2
Mange tak for hjælpen.
Skriv et svar til: Reduceringsudtryk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.