Dansk

Hvad ville give denne her i karakter

14. november 2015 af susa240b (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Der blev i onsdags kl 10:08                                            

anholdt en mand, som anses

for at være en spritbilist. Politiet

oplyser at der ikke er nogen der

har kommet til skade. Men der vil

være nogle skader der skal betales.

Susanne Ariellesen                                 Et billede af hvordan bilen og huset så ud efter uheldet.        

Kolding:

I onsdags klokken 10:08 blev

en høj og kraftig mand anholdt på Søndervej 59 i Kolding. For at have indtaget sprit, inden han skulle ud og køre, i sin bil. Politiet oplyser også at denne person har været i fængsel før. Men så sluppet løs , og at politiet vil være påpasselig, hvad han tager sig for. For i denne situation kunne nogen komme til skade.

Interview med Bo Jensen

Hvem er du Bo Jensen?

Jeg er en mand på 45 år, og bor i Kolding på Søndervej 59. Har 3 børn, med min kone Elisabeth. Som var på indkøb, på det tidspunkt. Fordi vi skulle have noget morgenmad. Men mine 3 børn som jeg sagde før, har flyttet hjemmefra fra 3 uger siden. Men jeg har også en hund der hedder Vuffe, som var ude og gå en tur med min hundepasser, da det skete.

Hvad syntes du om spritbilister?

Jeg vil ikke sige at jeg ikke kan lide personen, der laver problemet. Men det er det der gør problemet, F.eks en spritbilist, det er spritten der gør at man bliver fuld, og ikke kan køre ordentligt, så hvorfor ikke afskaffe problemet, så er der jo også mindre at se til i områderne .

Men der er jo også mennesker der er afhængige af dette produkt, og vil gøre alt for at få det, hvad skal vi så gøre med dem?

Man kan man tilbyde hjælp til dem der vil stoppe med dette problem, og dem der ikke vil tage imod hjælpen. Eller det er for meget for, vil sættes på et specielt sted, som et fængsel. Men også som et normalt hus, hvor de kan leve resten af deres liv, og få alt det de behøver. Men for at kommunen ikke skal miste alle sine penge, kan dem der bor der arbejde på noget, som kan tjene alle til gavn.

F.eks gøre rent på rummene, hjælpe med at lave maden. Eller en masse andre ting, så de også har noget at lave. Så de ikke bliver arbejdsløse. De skal jo heller ikke få det hele serveret, de skal jo også gøre noget for at få maden.

Hvad skete der?

Ja det hele det startede jo med at jeg sad inde i min stue og så tv, som jeg altid gør hver morgen. Men så var det jo at jeg pludselig hørte en kæmpe lyd, som en slags bombe omme ved min indgang til huset. Jeg blev meget chokeret da jeg så gik ind i mit værelse , og så en bil midt inde i mit værelse, og en masse ødelagte mursten og glasstykker.

Var der noget som du mistede ved uheldet?

Ja jeg mistede jo min vase som jo er meget gammel, og værdifuld. Jeg havde jo fået den af min mor i konfirmationsgave.

Jeg er jo meget ked af at miste den vase, men det kan man jo ikke gøre noget fra eller til på.

Jeg mistede også andre ting som gik i stykker ved uheldet.

Hvad vil du gøre ved dit værelse ?

Jeg vil jo bede, den som har kørt ind i mit værelse om at betale de skader, som han har gjort. Hvis han ikke vil det, så vil jeg jo gå til en advokat. En af mine sønner som hedder Tom er jo advokat, så det er jo godt at have nogen man kan gå til. Men det jeg vil gøre først er at tilkalde nogen der kan hjælpe mig med at dække det store hul, og så vil jeg sove i mit sommerhus nogle dage til de har fået det fikset.

“Jeg vil ikke sige at jeg ikke kan lide personen, der laver problemet. Men det er det der gør problemet”

Spritbilistens historie:

Ja jeg var jo på vej hjem efter en fest, og så tænkte jeg at jeg lige vil have en øl inden jeg vil køre hjem. Men det der var mit problem var at jeg drak en efter en, fordi jeg syntes at det smagte så godt. Så jeg blev afhængig til sidst. Men til sidst så satte jeg mig ind i bilen og begyndte at køre af sted, og det sidste jeg kunne huske var at jeg kun havde kommet lidt længere hen af vejen, før bilen begyndte at køre rundt i en cirkel, og så kunne jeg ikke huske mere.

Hvad gjorde du da du opdagede det ?

Ja jeg var jo først helt chokeret af hvad der havde sket med mit værelse, og med den mand der lå i bilen helt livløs. Så det første jeg gjorde var at prøve på at lave førstehjælp, men det hjalp ikke så meget. Så jeg bestemte mig for at ringe til ambulancen og politiet. Men jeg opdagede hurtigt at min telefon havde gået i stykker, efter uheldet. Så jeg gik over til naboen og sagde hele den lange historie til ham, og han hjalp mig med at hente ambulancen og politiet. Men når så politiet og ambulancen var fremme ved stedet, begyndte ambulancen med førstehjælp. Politiet med at undersøge sagen, og alt det som en politimand plejer at gøre når der sker sådan noget, som jeg oplevede i dag. Det var jo et kæmpe mareridt for mig, at opleve dette, så tæt på  Mine venner, som boede i siden af. Havde så hørt det

hele, hvad der havde sket, og så mig ligge helt livløs. Fortalte de mig på sygehuset, og de fortalte så mig at jeg havde kørt ind i et hus på Søndervej 59, fordi jeg havde drukket inden jeg havde kørt af sted. Men de sagde også til mig at jeg kunne havde været død nu, men at det var godt at jeg overlevede.  

Naboens chok:

Det hele startede jo med at jeg, stod og skrællede kartofler til min middagsmad, da jeg pludselig hørte et råb udenfor min dør. Det lød som min nabo Bo. jeg gik udenfor og så, så Bo stå der, og jeg spurgte så ham hvad der skete. Han svarede så helt forpustet at han skulle låne min telefon, fordi hans telefon havde gået i stykker efter uheldet, hvad for et uheld svarede jeg så helt panisk. Der er bil der har kørt ind i mit hus, og der er en mand som skal på sygehuset. Jeg stod bare der, mens Bo løb ind i huset, og ringede til politiet, og ambulancen. Da Bo havde ringet gik vi så sammen derhen og snakkede om hvad der er sket osv. Indtil politiet og ambulancerne kom til stedet, og tog over. Det var et virkelig chok for mig, fordi jeg aldrig har oplevet sådan noget før.

Hvad ville i give denne skriftlige aflevering i dansk?

Vedhæftet fil

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. november 2015 af Stygotius (Slettet)

For sproget:  -mellem 2 og 4

Har du ikke dansk som dit modersmål??

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2015 af jp0000 (Slettet)

Opgaven har en række sproglige og faglige svagheder, og da du har problemer med både syntaks og grammatik, vurderer jeg den til 02 eller 4 som #1.

Svar #3
15. november 2015 af susa240b (Slettet)

Prøv at kigge inde under vedhæftet fil

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. november 2015 af Stygotius (Slettet)

-og hvad så???

Svar #5
19. november 2015 af susa240b (Slettet)

Jeg har fået 4 i den, men hun sagde at det var flot stillet op. Da hun sagde med mit sprog, skulle der rettes lidt ellers kunne jeg havde fået højere. Men 4 er der også ok, det er da middel.

Skriv et svar til: Hvad ville give denne her i karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.