Matematik
Differentialkvotient
Min opgave lyder såldes:
Bestem ved håndkraft ligningen for en tangent til grafen for funktionen for f. Funktionen f har forskrift
f(x)=−2x2+5x−3
og røringspunkt for tangenten har førstekoordinat 2.
1) Hvad menes der med "håndkraft"?
2) Er der nogen der kan forklare mig hvad jeg skal, da jeg simpelthen ikke forstår spørgsmålet eller meningen med opgaven, og halvdelen af min matematik aflevering til på søndag omhandler og ligner dette spørgsmål? HJÆLP!
Svar #1
06. december 2015 af SådanDa
Med "håndkraft" menes blot at du ikke skal lave udregninger på pc eller lommeregner og lign. Men selv regne tingene :)
Du skal finde ligningen til tangenten i punktet (2,f(2)).
Ligning for tangenten i et punkt (x0,f(x0)) er: y=f(x0)+f'(x0)·(x-x0)
Svar #2
06. december 2015 af StoreNord
med "håndkraft":
Der menes at du uden regnemaskine skal differentiere f(x).
-- man må vel egentlig heller ikke bruge formelsamling. :)
Svar #3
06. december 2015 af Linneaalbrechtsen (Slettet)
Okay, hvis ligningen er den overstående, hvordan skal jeg så sætte tallene ind i ligningen? :o
Svar #4
06. december 2015 af Linneaalbrechtsen (Slettet)
For tænker lidt, jeg skal finde ligningen men er ligningen ikke lige her:
f(x)=−2x2+5x−3
???
Svar #6
06. december 2015 af SådanDa
Okay, den ligning der er opgivet er et polynomium, til hvert punkt i polynomiet kan du tegne en ret linje som rører (tangerer) polynomiet i netop dette punkt, dette kaldes tangenten til polynomiet i punktet. Der er forskriften for denne linje du skal finde.
Svar #7
07. december 2015 af thereseselchau (Slettet)
Du skal gøre brug af tangentligningen, 
Du starter med at finde differentialkvotienten

Du får oplyst at første koordinaten ved røringspunkt med grafen er 2 (dette er x-koordinaten). Du går så igang med at beregne de forskellige parametre. x_0 repræsenterer et bestemt vilkårligt tal i dette tilfælde er det 2.

Nu skal du bare sætte ind i tangent ligningen

Altså er ligningen for tangenten 
Svar #8
07. december 2015 af Linneaalbrechtsen (Slettet)
Nååår så førstekoordinat betyder blot f'(x) = f'(2) ??? :-)
Svar #9
07. december 2015 af SådanDa
Førstekoordinaten er x-koordinaten, så så i punktet med førstekoordinat 2 vil hældningen være f'(2), ja :)
Svar #10
Men hvordan går du fra den første f'(2) til den anden?? Altså hvordan får du -4 * 2 + 5 = -3 tl det nedenunder?
Svar #11
Det er ikke mig der har skrevet det, men vedkommende er jo kommet frem til at f'(x)=-4·x+5, fot at finde f'(2) sættes 2 ind på x' plads, det giver f'(2)=-4·x+5=-3, derefter kigger vedkommende på f(x)=-2·x2+5x-3 (altså den oprindelige funktion) Og sætter ligeledes x=2 ind der? :)
Svar #12
Nåår men skal jeg både ha f'(2) og f(2) med ???
Svar #13
Og kan du fortælle mig hvad forskellen på f(x) og f'(x) er for det er rimelig væsentligt for at forstå det tror jeg :-D
Svar #14
Men kan simpelthne ikke se hvor hun får tallene fra når hun sætter ind i tangentligningen?? Jeg kender jo ikke f(x0)
og er x0 ikke = 2 som er førstekoordinatet?
Svar #15
Ja, selvfølgelig, det er ret væsentlig :D
f(x) er din funktion, den du har fået opgivet til at starte med, altså f(x)=−2x2+5x−3
f'(x) er funktionen du får ved at differentiere din funktion f(x), du differentierer sådan en funktion som f(x) ved (a·xn)'=n·a·xn-1 på hvert led, og led der ikke ganges med x forsvinder, derfor finder du din differentierede som:
f'(x)=-2·2·x2-1+1·5·x1-1=4x+5
Skriv et svar til: Differentialkvotient
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.