Matematik

SD-diagram

07. december 2015 af Marzin (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg er ved at skrive SRP omkring pesten i 1711 i københavn, og jeg har fået følgende problemformulering i matematik: 

Redegør kort for hvilke karakteristika ved sygdommen der er relevante for opstilling af en matematisk SIR-model. Med brug af SD-diagramteknikken skal du skabe overblik over hvilken sammenhæng der er mellem forskellige variable og centrale konkrete forhold i befolkningen. SD-diagram står for system dynamics. Inddrag elementerne ‘lager’, ‘strøm’, ‘hane’, ‘kausalpil’ og eventuelt ‘sky’, hvis du finder sidstnævnte relevant.
Opstil et system af differentialligninger ud fra SD-diagrammet.
Tildel de såkaldte haner i SD-diagrammet tal-værdier, og løs differentialligningssystemet vha. en numerisk metode i et regneark (fx Excel, Ti-Nspire eller lignende).
Med udgangspunkt i din historiske viden skal du diskutere og vurdere hvad der er medbestemmende for hanernes indstillinger (værdier).
Det forventes ikke at løsningerne af differentialligningssystemet repræsenterer talværdier som stemmer helt overens med eventuelle historiske data. Det forventes at den matematiske modelleringen kaster lys over hvad der er medbestemmende for epidemiens udvikling.  

Jeg ville høre om der er en venlig sjæl som ville give mig en hånd til dette ? 

Tak på forhånd 

Skriv et svar til: SD-diagram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.