Matematik

Statistik - regressionslinje

08. december 2015 af nejvelda - Niveau: Universitet/Videregående

I denne opgave med regressionslinje kan jeg ikke komme videre med. Kan ikke finde ud af at beregne de andre jeg mangler :/

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: Unavngivet2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2015 af peter lind

Hvorfor bruger du ikke et CAS værktøj? Hvad vil du beregne ellers ?

Svar #2
08. december 2015 af nejvelda

jeg vil gerne beregne

- summen af xi,yi

- (n-1)sx^2=8sx^2=944

- k1

egentlig de ting som står i facit.. der står jo også at man skal give detaljer , som jeg så tror er mellemregnigner.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Brugbart svar (1)

Svar #4
08. december 2015 af SådanDa

Man skal jo også lære hvad det er der sker i maskinen på et tidspunkt :)

∑xiyi finder du ved at gange det første x med det første y, dertil lægge produktet af det andet x og det andet y osv.

altså: 6·68+9·67+11·65... osv.

Sample variansen findes som Σ(xi-Ex)/(n-1) hvor Ex er x med bar over, altså den empiriske middelværdi.

så du siger: (6-20,33)2+(9-20,33)2+... osv indtil du er alle i gennem, så dividere du med 8 :)

Brugbart svar (1)

Svar #5

Det gør du nemmest i et regneark. Lav 2 kolonner (eller rækker) med x'erne og y' erne Lav derefter en kolonne(række) hvor du ganger x'erne og y'erne sammen samt en kolonne(række) hvor du har kvadratet på x'erne.

Du skriver bare en formel for hvad du skal udregne og kopiere det ned(eller til højre) Nedenunder skriver du en formel for summen af de pågældende kolonner(rækker)

Skriv et svar til: Statistik - regressionslinje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.