Matematik

Cantor Diagonaliseringsbevis

10. december 2015 af sumia9 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har fået til opgave at lave Cantors diagonaliseringsbevis i min srp. Jeg har lavet det, men der er en lille ting jeg ikke forstår. Nogen der gider læse beviset og se om det giver mening? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2015 af AskTheAfghan

Du kan vise noget specifikt herinde, hvad du skal have hjælp til.

Svar #2
10. december 2015 af sumia9 (Slettet)

Det er ikke et særlig langt stykke. Noget du gider læse?

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. december 2015 af idaho1 (Slettet)

Jeg vil også gerne have hjælp, må jeg se din anonym55, for har også om Cantors diagonalbevis, det kan være vi kan hjælpe hinanden? :-)

Svar #4

Jeg har svært ved at forstå modstridsbeviset. Cantor ønsker jo at bevise at der findes flere reelle tal end naturlige tal og her danner han uendelige rækker med tallet 0 og 1, hvor hver række vil fortsætte i en uendelighed. Så er mit spørgsmål: Hvorfor lige tallet 0 og 1 og hvad er konklusionen på modstridet så? For jeg beviser jo at der er flere reelle tal end naturlige tal?

Svar #5

Hvad har du svært ved at forså idaho1?

Brugbart svar (1)

Svar #6
10. december 2015 af idaho1 (Slettet)

Man kan gøre det med samtlige tal, det er lige meget om det er 0 og 1, man kan også gøre det med 1 og 2 osv... 

Konklusionen på modstridet må være at den delmængde af R han laver, er større end N.

Derfor må R altså også være større end N, da vi jo beviser at R er utællelig, og hvis en delmængde af R er utællelig, må R også være utællelig.. Og vi ved at N er tællelig, derfor må R>N

synes det er svært at forklare men håber du forstår? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. december 2015 af AskTheAfghan

Selvom Z er "større" end N, kan vi ikke sige, at Z er ikke overtællelig ("utællelig"). Din forklaring om hvorfor R er overtællelig giver ikke nogen mening. Du ved, at (0,1) er en delmængde af N, og (0,1) er overtællelig. Derfor kan du ikke sige, at N er overtællelig, når den er tællelig.

Svar #8
12. december 2015 af sumia9 (Slettet)

Hvad er den rigtige forklaring så?

Brugbart svar (0)

Svar #9
12. december 2015 af AskTheAfghan

Der er mange "rigtige" forklaringer. Hvis du er overbevist, at (0,1) er overtællelig, så find en

bijektion f : (0,1) → R for at konkludere, at |(0,1)| = |R|, dvs. at R er overtællelig.

Skriv et svar til: Cantor Diagonaliseringsbevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.