Dansk

Analyse del eller fortolknings del

12. december 2015 af 2gs (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvis jeg i novellen Torben og Maria vil koble Meads teori om rolleovertagelse og identitetsdannelse på Torben, er det så en analyse, fortolkning eller perspektivering?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2015 af Stygotius

"analysedel"  -  "fortolkningsdel"

I en analyse skal man kun beskrive, dvs. registrere hvad man kan se sort på hvidt. Man skal ikke forklare eller "koble" noget som helst. Det hører hjemme i fortolkningen.

At analysere svarer til at skille em bilmotor ad og så nævne hvilke dele den består af, -ikke fortælle hvorfor netop de dele er der. 


Svar #2
12. december 2015 af 2gs (Slettet)

Men hedder det så fortolkning eller perspektivering, da jeg sammenligner en fiktiv person fra en novelle med Meads teori om rolleovertagelse og identitetsdannelse? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. december 2015 af Stygotius

Det kunne man godt kalde at perspektivere


Svar #4
12. december 2015 af 2gs (Slettet)

Tak for hjælpen 


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2015 af exatb

Hvis du bruger Meads teori til at forklare den dybere mening med en af personernes adfærd, er der tale om fortolkning.


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. december 2015 af Stygotius

Der blev sagt "sammenigner".


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. december 2015 af exatb

Mon ikke indholdet i #2(..da jeg sammenligner en..) refererer til indholdet i #0. Der strår at man kobler en teori på en person i teksten. At man så tilfældigvis vælger at bruge ordet "sammeligner" i #2, skal man nok ikke gå alt for meget op i.


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. december 2015 af Stygotius

Ja, -det er jo ikke alle der formår at udtrykke sig præcist.


Skriv et svar til: Analyse del eller fortolknings del

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.