Matematik

Differentialligninger

12. december 2015 af shabanaa (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa derude.

Er der nogen som kan hjælpe mig med at løse en differentialligning. Altså det er både kemi og Matematik. 

Jeg vedhæfter 2 billeder. Jeg skal løse differentialligningerne og komme frem til funktionsudtrykket. 

Håber der er nogen der kan hjælpe mig da jeg skal bruge det til en SRP

Mange tak :)

Svar #1
12. december 2015 af shabanaa (Slettet)

.

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2015 af mathon

v=-\frac{\mathrm{d} \left [ O_3 \right ]}{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ O_3 \right ]

separer de variable:

\frac{1}{\left [ O_3 \right ]}\mathrm{d} \left [ O_3 \right ]=-k\cdot \mathrm{d}t      

integrer

\int \frac{1}{\left [ O_3 \right ]}\mathrm{d} \left [ O_3 \right ]=\int -k\cdot \mathrm{d}t      

\ln\left ( \left [ O_3 \right ]_t \right )=-kt+\ln\left (\left [ O_3 \right ]_0 \right )             funktionsforskrift for 1.ordens reaktionen
                                                                                                  mht \left [ O_3 \right ].

\int \frac{1}{x}\, \, \mathrm{d}x=\ln(x)+C\; \; \; x>0     integrationskonstanten kan udtrykkes, som det er mest bekvemt.   

Svar #3

aha..er det også det samme med den anden?

Svar #4

Hvordan ser den så ud for 0. ordens?

Svar #5

Og kan du sende mig kilden til hvor du har fået den sidste formel fra, altså den med interationskonstanten.

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. december 2015 af mathon

v=-\frac{\mathrm{d} \left [ NH_3 \right ]}{\mathrm{d} t}=k                                                                
som integreres
                                        \int \mathrm{d} \left [ NH_3 \right ]=\int -k\, \mathrm{d}t           

\left [ NH_3 \right ]= -kt\; \; +\;\left [ NH_3 \right ]_{0}

…ingen kilder

Svar #7

Okay ..tusind tak for hjælpen :)

Skriv et svar til: Differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.