Dansk

Han eller ham?

15. januar 2016 af hesch (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvad hedder det korrekt?

Jeg er højere end ham.

eller

Jeg er højere end han (er).

Jeg tror omkring 90% siger/skriver det første, men det er jo ikke altid, at flertallet har ret.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2016 af Jegvedingenting

Jeg er højere end ham, betyder at du er højere end han er. (Ved godt du ved det.)Altså at første sætning bare er sætning nr to, men i en ikke-udpenslet form. Mit bud er at begge er korrekte, men sætning et er mere brugt. Fysikere vil nok bedre kunne lide to'eren, hvis du forstår hvad jeg mener :)

- Men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Svar #2
15. januar 2016 af hesch (Slettet)

#1:  Jamen det er rigtigt:  Jeg ved godt hvad det "betyder".

Jeg tænker mest på den grammatiske korrekthed.  Hvad er det der gør, at udeladelsen af det underforståede (er) i sidste sætning, får "han" til at skifte til "ham"?

Det er nærmest pattesprog at skrive:  . . . end ham er.


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. januar 2016 af Stygotius

I det første eksempel optræder "end" som en præposition.. Pronominer bruges i bøjet form efter en præposition, og det må derfor hedder "end ham"

I det andet eksempel optræder "end" som en konjunktion (bindeord). De forbinder bl.a. to sætninger, og "end han" er en ellipse (en afkortet sætning), og det hedder her "end han (er).

På dansk er begge udtryksmåder idiomatiske, dvs. almindeligt accepteret sprogbrug.

På svensk foretrækker de der gerne vil tale meget korrekt, den anden mulighed.

"Han är mycket klokare än hon/henne"

hesch har givetvis ret i at langt de fleste danskere siger "  ...........end ham""


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. januar 2016 af Stygotius

Som det måske forstås, kan man argumentere begrundet for begge opfattelser af ordet "end".


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. januar 2016 af Stygotius

At nogen hårdnakket hævder at det eneste rigtige er "han", bygger på en forældet opfattelse af at dansk skal opføre sig lige som latin. Det skal det ikke. Dansk er et selvstændigt sprog. Man kan blot sige at disse pronominer bruges i bøjet form når de står trykstærkt.  

Hvem siger f.eks. "Det er ikke han der har gjort det" ? 

I nogle tilfælde kan det dog være praktisk at være opmærksom og skelne for at sikre en rigtig forståelse.

Der kan være forskel på:

a) Jeg kan bedre lide Peter end du (kan lide Peter)          og

b)  Jeg kan bedre lide Peter end (jeg kan lide) dig 


Skriv et svar til: Han eller ham?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.