Matematik

Kombinatorik

24. januar 2016 af Emil925m (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til en matematikaflevering, håber der er en der kan hjælpe mig.

Hvis du har 4 stykker mad i madkassen, fx ost, pølse, salat og tomat, men ikke er sørlig sulten, på hvor mange forskellige måder kan du så vælge 2 stykker?

Er det noget med 4 *2 da der er 4 muligheder, og man skal bruge 2???

Håber der er en der vil hjælpe mig.

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar 2016 af MatematikStuderende

Hvis rækkefølgen ikke er relevant, så er det 4\cdot 3, da du først har 4 muligheder tilbage at vælge imellem, og efter at have valgt den første mulighed har du 3 forskellige muligheder tilbage.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. januar 2016 af slotsrammen (Slettet)

Tænk på hvor mange muligheder du har, og at du skal foretage 2 valg. 

Til dit første valg har du 4 muligheder. Når det valg er truffet har du i princippet fjernet et valg, da du jo kun kan spise en mad én gang. 

Til dit andet valg er der derfor nu 3 muligheder. Og uanset hvad du valgte første gang, ville der stadig være 3 muligheder i anden omgang. 

Derfor kan du altså lave 4*3 = 12 kombinationer. MEN så er spørgsmålet, om RÆKKEFØLGEN er relevant. For er eksempelvis en kombination, der hedder OST og TOMAT det samme som TOMAT og OST? Det kunne man mene, og derfor vil der egentlig kun være 6 forskellige måder at kombinere madderne, da de andre 6 kombinationer faktisk er de samme, bare i en anden rækkefølge.

Det kan være en god ide at tegne et såkaldt "tælletræ" til at give dig en ide om hvor mange muligheder der er. Hvis du ikke kender det, så vil en googlesøgning hurtigt give en ide om, hvordan det bruges ;)


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. januar 2016 af Stats

Rækkefølgen er ligegyldig, altså:

{Pølse, Ost} ⇔ {Ost, Pølse}

Derfor er det kombinatorik.

K_{4,2}=\frac{4!}{2!(4-2)!}=\frac{4\cdot3\cdot2\cdot1}{2\cdot 1\cdot2\cdot1}=3\cdot 2=6

Grafisk

                     Ost             Pølse              Salat             Tomat
Ost             Ost/Ost       Ost/Pølse        Ost/Salat       Ost/Tomat
Pølse         Pølse/ost      Pølse/Pølse   Pølse/Salat     Pølse/Tomat
Salat          Salat/Ost      Salat/Pølse     Salat/Salat      Salat/Tomat
Tomat       Tomat/Ost    Tomat/Pølse    Tomat/Salat    Tomat/Tomat

{ Ost/Pølse, Ost/Salat, Pølse/Salat, Ost/Tomat, Pølse/Tomat, Salat/Tomat } og dermed antallet af elementer er 6

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
24. januar 2016 af Emil925m (Slettet)

Mange tak for hjælpen, det var dejligt at I ville forklare mig det og tog jer tid til at hjælpe mig.


Skriv et svar til: Kombinatorik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.