Matematik

Gauss Elimination

04. februar 2016 af Sdj94 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg går på uni, og befinder mig pt. i Australien. Vi har lige startet et forløb omkring gauss elimination; hvor vedhæftede opgave er opgivet. 
Jeg forstår fint den bagvedliggende metode for Gauss Elimination, men jeg kan ikke finde ud af at starte på denne omgave.. :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2016 af pure07

Pudsigt at underviser på dansk i Australien ;)

Det er god gammeldags rækkereduktion. A og b samles i en Matrix [A b]. Du skal have 0'er i 'diagonalen'. Din første række kommer fx til at være [1  2  -2  -1]. Start med det første element og det skal så være 1 og det er tilfældet i dette tilfælde. Så skal du have 0'er over og under (i første tilfælde har du ingenting over. Hvis du lækker række 1 til række 2 og derefter lægger række 1 til række 2 får du o'er under:

[1            2            -2                   -1            ]
[0     -1+2=0     1+(-2)=-1      (1+a)+(-1)=a]   ( +række 1)
[0       a+2             -1                   a            ]   ( +række 1)

Derefter går videre i diagonalen til det 0, som står markeret - det skal være 1. Det bliver til 1 hvis du for eksempel lægger 1/2 række 1 til. bliv ved til du til du har 1'er i diagonalen og 0 over og under. Du skal gerne ende med: x1=-1-2a
x2=0            x3=-a.
Kan du selv svare på resten så?

Skriv et svar til: Gauss Elimination

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.