Generelt

HTX eller STX???? please hjælp mig

06. februar 2016 af Etudiante (Slettet)

Hej alle sammen.

Jeg sidder her og er virkelig forvirret, for jeg ved nemligt  ikke hvilken gymnasial uddannelse jeg vil tage altså STX eller HTX. Og jeg har været til informationsaftner. Første gang da jeg skulle til at udfylde min uddannelseønsker valgte jeg HTX fordi der har de meget fokus på naturvidenskab. Jeg har valgt en studieretning der hedder bioteknologi A og Matematik A hvilket er både på en HTX og STX. Men jeg ved ikke hvad for en gymnasial uddannelse jeg skal tage. Jeg er bange for at jeg ikke passer ind på en HTX selvom jeg virkeligt gerne vil begynde på odense tekniske gymnasium, men et andet problem at der ikke er så mange piger der gider at gå der fordi der er mange drenge. På den anden side er jeg bange for at hvis jeg tager en STX (på mulernes legatskole )  så bliver alle de almene fag svære for mig, fordi jeg er meget til naturvidenskab.

Det kunne være rart at høre hvad i synes og hvordan i valgte jeres uddannelse. Jeg er nemlig ret forvirret.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2016 af HyggeHugo (Slettet)

HTX ville jeg sige :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. februar 2016 af JulieW99

Jeg er også meget til naturvidenskab, og jeg fortryder ikke et sekund at jeg tog STX. På HTX var der simpelthen bare ALT for meget teknologi også, og så ville jeg hellere have noget mere bredt.

De almene fag er ikke sværere, bare fordi man er til naturvidenskab.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2016 af Jegvedingenting

Hvis du til naturvidenskab og derfor godt vil undgå fag som musik, oldtidskundskab og lignende, så vælg HTX. Og jo der går også piger. Ikke nogen grund til at være bange. Tværtimod vil drengene vise endnu mere respekt og hensyn til dig, hvis i er få piger i klassen. Hvis de ikke er for barnlige..
Uanset hvad har du mulighed for at skifte til STX. Så længe din linje er naturvidenskabelig, om det på HTX ELLER STX, så giver de begge de samme adgangsmuligheder til universitetsuddannelserne. Start med htx, hvis du til det. Det er ikke verdens undergang.

Svar #4
06. februar 2016 af Etudiante (Slettet)

Ved i hvad man får i faget teknologi. Er lidt nysgerrig her, hvorfor er det svært ? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. februar 2016 af JulieW99

Jeg vil nu pointere, at de almene fag kan være ganske hyggelige. AP og AT er dog døden, og NV er halvt.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. februar 2016 af OliverHviid

I faget teknologi handler det meget om gruppearbejde, problemløsning og projektskrivning. Man bliver stillet over for et problem. Dette kunne fx være noget med CO2-udslip. Man finder så på en problemformulering, laver et fysisk produkt og udarbejder en (lang) rapport om det hele.

Dette er selvfølgelig kun en meget forenklet beskrivelse af faget.

Ad #5 Det er vel meget subjektivt, om AP og AT er trælse fag...

  


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. februar 2016 af Stygotius

Hvis man gerne vil være et helt menneske og udvikle en forståelse for sig selv og samfundet og andre mennesker, er der kun én ting at gøre,  og det er at vælge STX.

Hvis du gerne vil ind i virksomhederens forlorne verden og lære et cafésmart danglish i stedet for dansk og tror du skal være direktør om to dage og bestemme over andre, kan du da godt vælge den oversmarte HHX, men så får du heller ikke læst mange andre bøger end telefonbogen og brugsanvisningen til Ludo..


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. februar 2016 af OnceUponATime

Aj det passer altså slet ikke hvad #7 siger. Først og fremmest fordi der slet ikke er tale om hhx, men HTX.
Du lyder som om, at HTX er det rigtige valg for dig. Dette fordi, at din eneste undskyldning for at vælge det fra er, at der ikke er mange piger. Og det er ikke rigtigt nogen begrundelse, hvis du hellere vil foretrække en mere videnskabelig orienteret gymnasiel eksamen.
Jeg tog selv en stx, og jeg kan fortælle dig, at jeg i sidste ende synes, at det var ekstremt surt, at jeg skulle bruge tid og kræfter på fag som billedkunst, oldtidskundskab og idræt. De er jo alle tre vildt spændende fag, men når jeg havde sat for mål, hvad jeg ville efter gymnasiet, synes jeg at alle disse "ekstra" fag var en hindring og mere eller mindre spild af tid.
I sin tid, var jeg også selv usikker på om jeg skulle tage en stx eller en HTX. Og endda af samme grunde som dig. HTX gik der ikke mange piger, og jeg ville sikker føle mig alene. Og er HTX ikke lidt svære end stx (det troede jeg ihvertfald, og det passer ikke)? Men på den anden side, gider jeg ikke spilde tiden på fag der var ubetydelige for mig.
Jeg endte med at vælge det "sikre" valg som var stx (for her gik de fleste). Hvis jeg kunne gøre det hele om, så ville jeg have taget en stx igen, fordi det nu gik godt nok alligevel, men efter jeg indså at HTX-livet slet ikke var så slemt som jeg troede, ville jeg have foretrukket at tage det.

Brugbart svar (1)

Svar #9
07. februar 2016 af Stats

#7 

Hvis du gerne vil ind i virksomhederens forlorne verden og lære et cafésmart danglish i stedet for dansk og tror du skal være direktør om to dage og bestemme over andre, kan du da godt vælge den oversmarte HHX, men så får du heller ikke læst mange andre bøger end telefonbogen og brugsanvisningen til Ludo..

Jeg aner ikke hvorfor du fik en kæp i øjet da du skrev denne tråd. Tænk at kæppen gjorde dig blind i de få minutter du skrev så du ikke kunne se, at HHX er det eneste gymnasium der har obligatorisk engelsk A, hvor det er valgfag på andre gymnasier. I dansk på HHX går vi mere op i virkemidler, metoder og litterære perioder. På HHX har vi virksomhedsøkonomi, afsætning, innovation, kulturforståelse, finansiering, mediefag, markedskommunikation, psykologi, international økonomi, erhvervsret, samfundsfag, matematik osv. osv. Vi kan, hvis vi vil, starte en virksomhed op efter endt uddannelse. Vi har aldrig læst en telefonbog eller en brugsanvisning i Ludo. Vi analysere noveller, uddrag af romaner, digte, avisartikler, reklamer, billeder, med vægt på litterær periode og virkemidler.

Ja. Vi er overhovedet ikke ligesom htx eller stx. På HHX bliver man klædt på til at blive en lovlydig samfundsborger der har forstand på, hvordan samfundet fungere - det kan man vist ikke sig om stx (en hash-rygende-hippi-skole). Heller ikke htx som skyder den ene efter den anden intet anende kommentar ud bland normale mennesker (og intet anende indefor hvordan samfundet virker). Så en anden gang Stygotius, så behold røg-kæppen i munden og sørg for at den ikke rammer dig i øjet inden du begynder at latterliggøre HHX.

HHX er det gymnasium, der har flest humaniora fag.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #10
07. februar 2016 af Stats

#0

Tag den gymnasielle uddannelse, hvor du mener, at du har størst interesse og kan få højest karaktere. HUSK, at karakterene har betydning for din næste uddannelse på UNI. Dårlig karaktere = få uddannelser du kan vælge i mellem. Gode karaktere = mange uddannelser du kan vælge i mellem

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. februar 2016 af Stygotius

Ja, man kan da sagtens vælge HHX, eller en anden købmandsskole, hvis man er et af disse talende jakkesæt eller plisserede nederdele og enig i den typiske kommentar i #8, som blot bekræfter mine bemærkninger når det siges at det er "spild af tid at bruge tid og kræfter på fag som billedkunst, oldtidskundskab og idræt". Næh, kultur og meneskelig kendskab er nok ikke det disse kræmmere går op i. .....Hvad Fanden skal vi med billedkunst? Vi skal da bare ud at tjene et par hurtige kroner.

En elementær færdighed som stavning af sit eget sprog er heller ikke ligefrem det der præger indlæggene #9 og #10. Det fag er nok også bare "spild af tid". At man så får folk på "Uni",                          - - -universitetsstuderende gudhjælpemig, der ikke kan stave deres eget navn, synes disse hverdagshelte ikke er noget at skamme sig over.


Brugbart svar (1)

Svar #12
07. februar 2016 af Stats

#11

Nope. Vi sørger for at Danmark ikke går fallit og kan fungere de næste tusinde år. Derimod et fag som dansk er da godt og vel så ubrugeligt som det kan være. Hvem får brug for at analysere et digt? Hvem får brug for at kunne tolke et billed? Gud fader bevares! Det er en skamplet på samfundet at unge mennesker skal mistrives med sådan et ubrugeligt fag! Man havde ikke brug for dansk på gymnasiet, og man får heller ikke brug for dansk på universitetet, og så sandeligt heller ikke på arbejdsmarkedet. Det mest skammelige det er at man i 2016, stadig har personer der tror, at det at kunne stave og skrive, samt at læse uendeligt mange bøger er godt for samfundet... Ak ja Gud, de findes stadig.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #13
07. februar 2016 af Etudiante (Slettet)

Tusind tak fordi I gav jer tid til at skrive ind. Og jeg er også blevet mere sikker paa hvad jeg endelig nu vil. Jeg tager en HTX.

Brugbart svar (0)

Svar #14
07. februar 2016 af Stygotius

"dansk er da godt og vel så ubrugeligt som det kan være. Hvem får brug for at analysere et digt? Hvem får brug for at kunne tolke et billede?"

Dette indæg taler nok for sig selv. Man kan kun spørge:  "Hvad i alverden laver en person som denne i gymnasiet? Han er helt fejlanbragt. Det er spild af samfundets penge at have ham gående dér. Han skulle være gået ud af niende klasse og have søgt en uddannelse som flaskedreng i Netto eller som kioskejer i Valby. Dér kan man klare sig med tegnsprog.  oink - oink.


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. februar 2016 af Stats

Igen.. Spild af samfundets penge?? Han ved sandsynligvis ikke hvorfor det er man går i skole.. HANS indlæg taler for sig selv. Hvis han bare kunne nævne en, ja én god grund til at man skulle kunne skrive perfekt dansk og analysere tekster og billeder. Så ville det have været en anden sag... Han burde jo have søgt uddannelse som gymnasielærer (eller folkeskolelærer) - hvilket hans evner kun rækker til.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #16
07. februar 2016 af Stygotius

Ja,, afstumpethed af denne størrelse stiller nok en person helt uden for pædagogisk rækkevidde og efterlader han gryntende blandt de andre ude ved gylletanken..


Brugbart svar (0)

Svar #17
09. februar 2016 af DrNielsen

For nu at samle et par gode pointer op fra en tråd der er kørt lidt af sporet, vil jeg lige give mit besyv med:

Først og fremmest skal du skal huske på, at du inden for de gymnasiale uddannelser kan skifte retning efter grundforløbet.

Dernæst forstår jeg din bekymring i forhold til HTX, da det er meget almindeligt at mange drenge vælger at gå i denne retning. Samtidig vil jeg opfordre dig til at se bort fra dette - det er din fremtidige karriere der potentielt afhænger af dette valg. Der er mange forskellige retninger, og samfundet har brug for alle typer af personer - oeconer(økonomer) som medicinere. Jeg var selv STX'er, og jeg må sige at dette var et godt valg(for mig). Det er formentlig den bredeste af de gymnasiale retninger du kan vælge. Du kommer til at tilegne dig meget forskellig viden - fra kompliceret matematik og fysik til billedkunst og musik. Nu er jeg snart halvvejs med mit lægestudie, og jeg må sige at jeg har haft stor gavn af stortset alle fag jeg har haft. Jeg ville ikke kunne have været hvor jeg er uden matematik og fysik, fordi den menneskelige krop i høj grad bygger på dette. Samtidig har bløde fag som dansk, billedkunst og oldtidskundskab givet mig andre kompetencer som er vigtige for at kunne forstå mennesker og samfundsstruktur.

HHX'erne har den fordel at de kommer ind på universitetet med en bagage som er mere målrettet mod handel - omvendt må jeg også sige at STX'ere udgør en meget stor anddel i de handelsorienterede retninger. Hvis du er i tvivl om hvor du gerne vil ende, vil jeg personligt opfordre dig til at tage en STX med matematik og kemi - det er den retning som åbner for flest forskellige ting grundet sammensætningen af fag. Herfra kan du søge psykologi, medicin, jura og økonomi - blandt mange(!) retninger.

Hvis du kunne tænke dig noget naturvidenskabeligt slipper du ikke for fag som matematik, biologi, fysik og kemi. Du skal ikke have dem alle, men du kommer til at arbejde med dem på den ene eller anden måde, simpelthen fordi de er integrerede i hinanden. Bioteknologi er forholdsvis nyt - det kender jeg ikke så meget til. Jeg er ikke helt klar over hvad der ellers undervises i af fag på HTX, men jeg tror godt du kan forvente fag som er alment dannende - herunder fag som sprog og historie.

Jeg håber jeg har sat dine tanker lidt i gang. Hvis der er noget du vil spørge om, som du mener jeg ville kunne svare på, er du velkommen til at svare her på tråden eller sende mig en privat besked :-)


Brugbart svar (0)

Svar #18
09. februar 2016 af DrNielsen

I øvrigt vil jeg lige pointere, at langt de fleste oeconer er STX-uddannede, simpelthen fordi de fag STX har giver en bedre og mere abstrakt forståelse for de matematiske discipliner.

Ydermere skrives der i svar #9 at HHX har flest humanistiske fag. Dette er ganske enkelt ikke rigtigt. Jævnfør unervisningsministeriets egne retningslinjer fremgår det at HHX netop ikke har ret mange humanistiske fag - hvilket heller ikke ville give mening idet HHX har fokus på virksomheds- og samfundsøkonomiske fagområder. De sprog - som hører under HHX er som minimum valgfag på - hvis ikke alle - så langt de fleste gymnasier.

Og igen må jeg påpege det farlige i at være indehaver af den gængse ignorante holdning at dansk, oldtidskundskab, psykologi, billedkunst, antropolgi og ikke mindst historie(!!) ikke indeholder vigtige elementer. Det er fag der former mennesker, og giver en kulturforståelse som er guld værd - selv i handelsverdenen.

Jeg var selv i min gymnasietid meget svært uforstående over disse discipliners vigtighed - men da jeg startede på universitetet fandt jeg ud af hvad de virkelig er værd. 

/J :-)


Svar #19
09. februar 2016 af Etudiante (Slettet)

#18 Tusind tak for dit svar. 

Første gang valgte jeg STX  men da jeg blev introduceret til HTX skiftede jeg mening fordi jeg ikke rigtigt  kan lide fagene man har på STX som . Min studievejleder sagde også at hvis jeg valgte matematik A og kemi eller fysik A på STX  vil jeg komme ind på mange uddannelser. 


Brugbart svar (0)

Svar #20
09. februar 2016 af DrNielsen

Lige nøjagtig! Jeg var også selv meget tæt på at vælge HTX - min grund for ikke at gøre det var, at alle mine kammerater tog på STX. Din studievejleder har helt ret i forhold til fagene MatA, FysA og Kem - i øvrigt kan det anbefales at tale med studievejlederne idet de som regel har et rigtig godt kendskab til de forskellige typer gymnasier og hvad de indbefatter :-)


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.